Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppar grej??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Koppar grej??

Hej! Vet någon vad detta är??? Har tagit med mig två efter min svärmors flytt..Hon har ingen aning..jag tycker den är kul. Hoppas hoppas någon vet..Tack på förhand.
    Bifogade filer

Det är en relativt nygjord kopia av en gammal "kolhämtare" Just dessa gick att köpa i flera "billighets" affärer typ "femman och tian" som fanns i slutet av 70 talet och framåt till 90 talet. Min mamma hade ett flertal i olika storlekar som blomkrukor.

Comment

Det är en kolhämtare (kolhink). Förlagan till din hink användes till att ha kol i när man hade koleldning. Din är nog från 70-talet skulle jag tro. Då var de populära att ha framför öppna spisen.
      Dubbelsvar
      Välkommen hit förresten.

Comment

Hej och välkommen till forumet Myran!

Nu ska vi se om jag blir rättad, för jag är inte 100 % säker på detta.

Jag tror att ursprungligen användes den här typen av kopparföremål till kol eller koks och stod vid spisen. Under 1960-70-talet när kopparpriserna låg som högst importerades massor av koppar en del del med en viss ålder och massor av nytillverkat. Dessa var allmänt förekommande under denna period och jag bedömer att den var nytillverkad runt 1970.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Dubbelsvar
          Skönt att backup ibland

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Nu ska vi se om jag blir rättad, för jag är inte 100 % säker på detta.
            Nej då, du har så rätt så

Comment

Tack va bra nu kan jag skryta att jag vet om någön frågar..

Comment

Working...
              X