Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack för tipset!
    Hittade en länk:

där finns några bilder, bland annat denna fantastiska pjäs:
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

• Ber att få sälla mig till de "emaljfrälsta" - om det nu finns en sådn kategori .
      Jag har läst hela tråden och kommer att följa den och återkomma till den framöver.
      Jag har idag avhållit mig från att sysselsätta mig med enbart arbetsuppgifter, annat än för verksamheten absolut nödvändiga sådana (jodå, jag är på min arbetsplats) - det är ju ändå Annandag Jul. Och EN dag per år kan jag väl få fuska mig igenom mitt 12-timmarspass...
      Inte nog med att jag är lat - jag har dessutom tillåtit mig att surfa på Internet! Här utövar jag minsann civil (??) olydnad i mängder.

Nåväl, tråden är hur rolig och intressant som helst. Många minnen dyker upp, inkluderat kastade föremål . Nu får letandet och jakten börja för att finna några nya.

Comment

• Hei

For dere som vil kjøpe boken heter den "Grete Prytz Kittelsen. Emalje og design" ISBN978-82-05-37653-3. En virkelig god bok med mange nydelige bilder av Grete Prytz Kittelsens emaljearbeider, både sølv, smykker og Cathrineholm.

Informasjon og bilder fra boken her:

http://www.utopiaretromodern.com/utopiaretromodern/eventi.asp?ID=8&LAN=NOR

Bård

Comment

• Nu har jag tre!

Nu har jag tre små Emaloxare... skålar ca 3 cm höga och 10 cm i diameter. De var ett av de föremål jag fick i fyndlådan jag nämnde i tråden "Lungan" när jag skrev om katten och paprikavasen.
          Lägger in en bild på dem - och en liten annan emaljerad miniskål som också var med i gänget.
          Dessa blir förhoppningsvis "drakar" som kan dra till sig fler
          Bifogade filer

Comment

• Årets Cathrineholmfunn

Hei, må bare poste et skrytebilde av mitt nyeste Cathrineholmkjøp. Fant det på en nettbutikk i USA, og det er 45cm i diameter med et veldig sjeldent mønster. Antagelig bare laget som prøver. Vet kun om et fat til i samme størrelse med dette mønsteret, og noen få andre gjenstander med samme mønster, som jeg synes er noe av det fineste mønsteret de har laget.

Bård
            Norge
            Bifogade filer

Comment

• Så snyggt så jag får gåshud!!!
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

• Bjørn Engø

Har precis läst igenom hela tråden och blev lite fundersam, är det enbart Grete Prytz Kittelsens som formgett åt Emalox? Jag hittade en gammal bok om skandinavisk design och där visas bilder på olika Emaloxföremål men designern som nämns heter Bjørn Engø.

Comment

• På Flickr finns en sida som heter "Lovers of Catrineholm Designs".
                  Massor med läckra bilder:
                  Konfucius

Comment

• Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                    Har precis läst igenom hela tråden och blev lite fundersam, är det enbart Grete Prytz Kittelsens som formgett åt Emalox? Jag hittade en gammal bok om skandinavisk design och där visas bilder på olika Emaloxföremål men designern som nämns heter Bjørn Engø.
                    Hej
                    Grete Prytz Kittelsen designet for Cathrineholm (i tillegg til alt hun designet i sølv for familiesølvsmedfirmaet, Tostrup), Bjørn Engø designet for Emalox.

Bård

Comment

• Det här är nog min absoluta favorittråd!

Hittade 6 stycken servettringar från Emalox idag - hur har jag tidigare kunnat leva?
                      Bifogade filer
                      Så är det.

Comment

• de här har jag aldrig sett tidigare. Jättefina!!
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Vilken intressant tråd!
                          Vad tror ni om det här? (Förutsatt att bilderna kommer med då - det är mitt första inlägg här)
                          Jag gissar att det är köpt i Norge på 80-talet men det är bara det ena fatet som har någon etikett. För mig ser alla delarna helt lika ut och borde höra ihop.
                          Har etiketterna försvunnit under diskning?
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av meraplats Visa inlägg
                            Vilken intressant tråd!
                            Vad tror ni om det här? (Förutsatt att bilderna kommer med då - det är mitt första inlägg här)
                            Jag gissar att det är köpt i Norge på 80-talet men det är bara det ena fatet som har någon etikett. För mig ser alla delarna helt lika ut och borde höra ihop.
                            Har etiketterna försvunnit under diskning?

Välkommen!

Vilket läckert set! På flera av mina saker har etiketterna försvunnit, det är lätt hänt.
                            Så är det.

Comment

• Tackar
                              Ja, det är läckert men jag vet inte riktigt vad jag skall göra med det - jag behöver mera plats i skåpen!

Comment

• Ursprungligen postat av meraplats Visa inlägg
                                Tackar
                                Ja, det är läckert men jag vet inte riktigt vad jag skall göra med det - jag behöver mera plats i skåpen!
                                Vilken stor samling av samma delar!! Läckert!
                                Har du inte plats för det, så har jag en adress!!
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X