Glömde säga grattis till Ballonggreven! I handeln brukar de faten gå på 450 kr! Fatet är säkert gjort till Norsk Hydros 50-årsjubileum 1955.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj
Collapse
X
-
TACK! För den hundringen fick jag ett vackert fat + ett ton av kunskap och en ny värld (emalj) att upptäcka. Snacka om fynd!!!Ursprungligen postat av GunillaGlömde säga grattis till Ballonggreven! I handeln brukar de faten gå på 450 kr! Fatet är säkert gjort till Norsk Hydros 50-årsjubileum 1955.
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
Fant et askebeger på loppemarked i helgen:

Det er ikke merket, men jeg er ganske sikker på at det er emalox.
Noen som har sett dette før?
Det Cathrineholm salatbestikket har jeg aldri sett før, tror det er veldig veldig vanskelig å få tak i.
Arne Korsmo har ikke helt forsvunnet fra historien, men han er mer kjent som en Funksjonalistisk arkitekt fra 30-tallet, enn fra Scandinavian design. Et av hans mest kjente hus er Villa Stenersen:

Bård
NorgeLast edited by Banden; 2005-09-26, 19:55.
Comment
-
Jag menade inte alls att Arne Korsmo försvunnit helt ur historien, utan bara historien om Cathrineholmsemaljen. Annars skulle jag nog säga att han är betydligt mer känd än sin andra fru Grete.
Själv har jag aldrig sett några Emaloxföremål med glas, men det behöver inte alls betyda att det inte finns. Det som får mej att tveka är att formspråket skiljer sej så mycket från "de vanliga". Sen tycker jag att emaljen ser för matt ut också. Hur är metalldelen monterad på glaset?
Tyvärr tror jag att du har alldeles rätt i att salladsbesticken är hopplösa att få tag i. Men visst är de snygga? En av Gretes ringar av Tostrup står också högt upp på önskelistan![I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
Hej
Misforstod deg littUrsprungligen postat av GunillaJag menade inte alls att Arne Korsmo försvunnit helt ur historien, utan bara historien om Cathrineholmsemaljen. Annars skulle jag nog säga att han är betydligt mer känd än sin andra fru Grete.
Han er en veldig kjent arkitekt, ja.
Tror ikke han designet så mye for Cathrineholm, men mer for gullsmedfirmaet Tostrup, bla.a. sølvplettbestillet "Korsmo". Salatbestikket du viste kan nok også være designet av Arne Korsmo, for det har en del likhetstrekk med sølvplettbestikket, spesielt håndtakene. Jeg har en Cathrineholm kakespade som jeg tror det kan være han som har designet:
Litt bedre bilde av emaljen og hvordan aluminiumen er festet til glasset:Ursprungligen postat av GunillaSjälv har jag aldrig sett några Emaloxföremål med glas, men det behöver inte alls betyda att det inte finns. Det som får mej att tveka är att formspråket skiljer sej så mycket från "de vanliga". Sen tycker jag att emaljen ser för matt ut också. Hur är metalldelen monterad på glaset?
Jeg vet det finnes en Emalox vase, som jeg tror er glass i bunnen. Jeg har aldri hatt en slik vase selv, så jeg vet ikke sikkert. Har bare sett den på bilder.
Jeg tror også vasen har slike striper i emaljen?
Salatbestikket var veldig snygt! Har aldri sett bilde av det før. Jeg samler litt på Cathrineholm og har oppdaget at det ble laget veldig mange forskjellige typer gjenstander med speilemalje.Ursprungligen postat av GunillaTyvärr tror jag att du har alldeles rätt i att salladsbesticken är hopplösa att få tag i. Men visst är de snygga? En av Gretes ringar av Tostrup står också högt upp på önskelistan!
Bla.a. fat med 38cm i diameter, men det skal finnes helt opp til 45cm!
Bård
Norge
Comment
-
Det var ingen dålig samling, Bård!
Nu blir jag verkligen grön av avund! (Varför finns det ingen Smiley för det?) De stora faten är sagolika! Jag visste inte att det fanns så stora. 38 cm tycker jag låter alldeles tillräckligt, mitt största Emaloxfat är bara 31 cm. Är det en ask längst bort i hörnet? Ser intressant ut... Jag kopierade bilden till min privata referenssamling, hoppas att det är okej!
När det gäller salladsbesticken skulle man ju vilja se dem uppifrån. Vanlig randig emalj har ju många firmor gjort, Tostrup, David Andersen m fl, men Gretes dekorer är ju speciella.
För att återgå lite till ursprungsfrågan fick jag igår en Emaloxskål med parallellogrametikett. Den är också lite högre än de flesta andra jag har, utom en som saknar etikett. Jag framhärdar alltså i min tro att de är de äldsta![I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
Sollentunamässan
Har precis återhämtat mej lite efter Sollentunamässan. Såg förutom mycket annat Emaloxskålar i de vanliga mindre storlekarna i priser mellan 65 och 185, så det var som vanligt. 65 kr var i och för sig billigt, men jag behärskade mej. Bara ett Cathrineholmsfat, och det kostade 200, så det fick bli kvar. (Har överkonsumerat lite den här veckan, auktion både måndag och tisdag.) Det var dessutom runt, och de fyrkantiga är mycket finare, eller hur, Ballonggreven?
Vad som var riktigt roligt var ett emaljerat fat i sterlingsilver, ca 20 cm i diameter, märkt Tostrup. Ingen märkning om formgivare, men jag är nästan hundra på att det var Grete Prytz Kittelsen. Hon exprimenterade ju mycket med tandläkarborrar och sliptrissor, och det här såg sannerligen så ut. Det där lät inte så bra, men fatet var jättesnyggt! Dyrt, men så var det ju rätt mycket silver också.[I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
Det er helt ok, hvis ikke hadde jeg ikke lagt ut bildeneUrsprungligen postat av GunillaDet var ingen dålig samling, Bård!
Nu blir jag verkligen grön av avund! (Varför finns det ingen Smiley för det?) De stora faten är sagolika! Jag visste inte att det fanns så stora. 38 cm tycker jag låter alldeles tillräckligt, mitt största Emaloxfat är bara 31 cm. Är det en ask längst bort i hörnet? Ser intressant ut... Jag kopierade bilden till min privata referenssamling, hoppas att det är okej!!
Det er en eske som står lengst borte i hjørnet, ja. Teak eske med emaljert lokk.

Jeg har mer Cathrineholm enn på bildet, men bare andre farger og mønster på de samme typer av emaljegjenstander.
Jeg har ingen med parallellogram, kun "Emalox" og "Made In Norway", så prarallellogram er nok eldst.Ursprungligen postat av GunillaFör att återgå lite till ursprungsfrågan fick jag igår en Emaloxskål med parallellogrametikett. Den är också lite högre än de flesta andra jag har, utom en som saknar etikett. Jag framhärdar alltså i min tro att de är de äldsta
Bård
NorgeLast edited by Banden; 2005-10-01, 22:33.
Comment
-
Banden: Om du går ner till "Tilläggsalternativ" när du ska skriva ditt meddelande så kan du välja "Hantera bifogade filer" och ladda upp bilderna direkt. Då behöver du inte länka och alla kan se bilderna."Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
Idag besökte jag mitt hemliga snultronställe, och som ni vet kan man bara inte, som manisk samlare, gå tomhänt! Så det blev ett par rundor extra, tills jag fick syn på den här lilla skålen, förskrämt i ett mörkt hyllhörn.
Emalox såg jag på etiketten, och tänkte genast på den här diskussionen!
Bara för att ni pratat om det, så väcktes min nyfikenhet för hur den känns att hålla i. Priset var som för ett par varmkorv med bröd.
Etiketten kanske kompletterar mera i Gunillas funderingar?
Rätt snygg färg på skålen i gammalrosa och den är 4,5 i höjd och 12,5 cm i diameter.
Tyvärr blir det världens minsta bilder, för jag har ännu inte fattat galoppen riktigt med beskäringar i bildytan på Paint...
Comment
-
Grattis till din skål, Gideon! Den ser ut att vara i perfekt skick. Jag har en i samma färg, och det är en av mina favoriter. Annars har jag absolut ingenting som är rosa, men den skålen är läcker. Perfekt godisskål! Fast min har den vanliga etiketten, så jag tror att din är äldre.
Själv har jag köpt på mig fyra nya skålar, tre större och en liten, som Gideons, de senaste veckorna (och gett bort en!). Den lilla visade sej till min förtjusning ha den där parallellogrametiketten. Den och en annan som tyvärr är utan etikett är något högre och känns lite tunnare än de andra jag har i samma storlek, så jag framhåller nog i att de är äldst. Jorunn har ju i viss mån bekräftat det tidigare här genom att kunna datera en skål med den vanliga etiketten till 1972.[I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
-
Det är en cigarettburk i serien som Grete Prytz Kittelsen fick guldmedaljen i Milano för. Jättefin, och så användbar! Bara för att det från början var meningen att man skulle ha cigaretter i den betyder ju inte det att man inte kan ha precis vad man vill i den. Jag håller nog med om att de är ganska ovanliga, själv har jag inte sett någon i verkligheten, men de dyker ju upp ibland.Ursprungligen postat av ÄjthUtan etikett med ganska ovanlig tror jag, vad tycker ni? ca 10 cm hög, plastinsats.
Jag ser här, sedan jag förstorat upp en bild att denna fanns med i samlingen på bild sidan 2.
Jag tror inte att Cathrineholm någonsin är etikettmärkta, men det kanske Bård vet bättre.[I]It's nice to be green[/I]
Comment
Comment