Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grytlappar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Grytlappar

Tänkte vi kunde ha en tråd om grytlappar!

Inte för att jag samlar på grytlappar men det vore kul att se grytlappar i olika form, mönster och färg, gamla som nya.

Vad säger ni? Hakar ni på?

Jag börjar med 3st, dom hängde på väggen i mammas kök, nu hänger dom på väggen i mitt kök.

Inköpta på Åhléns för ca 15 år sedan .....

.
    Bifogade filer

Kul.
    Vi hade en utställning med gamla textilier en gång i tiden.
    Samtidigt hade vi en liten grytlappsutställning.
    Tyvärr har jag inga bilder kvar (det var före sista datakraschen)
    De flesta grytlapparna har också spridits för vinden. Några har jag nog kvar så jag försöker fota dem imorgon.

Comment

Här är ett gäng av mina loppisfynd.
      Eftersom jag inte kan virka själv blir jag lika fascinerad över alla fina grytlappar som finns på loppis för inga pengar alls.
      Någon gång ska jag koma på vad jag ska ha dem till, men där är jag inte riktigt än...
      Bifogade filer

Comment

Den här tråden hade jag glömt. Här kommer lite fler grytlappar. Den sista är en äkta GRYTlapp
        Bifogade filer

Comment

Spar på sådana som det står Orsa och liknande.Stjärnor kattor fyr klövrar osv.Rättvik 1940 står det på endel

Comment

Jag samlar absolut inte på grytlappar, men ändå fick jag fram en försvarlig bunt ur skåpet. Både av egen och andras tillverkning.
            Bifogade filer

Comment

Orkar ni med några till? De runda är virkade av överblivet stränggarn.
              Bifogade filer

Comment

Hallå, här en snedseglares bidrag där lappar betyder segel och gryt är benämningen för grund hamn för motorbåtar (jfr "grytkalle"). So long..

PS. Gillar Trollets Grytlapp. Den skulle räcka som sjökort för insegling till Fyrudden.
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av ingy Visa inlägg
                  Här är ett gäng av mina loppisfynd.
                  Eftersom jag inte kan virka själv blir jag lika fascinerad över alla fina grytlappar som finns på loppis för inga pengar alls.
                  Någon gång ska jag koma på vad jag ska ha dem till, men där är jag inte riktigt än...
                  Hallå Ingy
                  Jättefin samling. Några förslag: överkast, bordslöpare, duk, gardinkappa, badrumsmatta, toasitsöverdrag, kuddfodral, collage, flagga eller dekor i stället för kakel i köket. Snyggt bakom en plexiskiva som är lätt att hålla ren. So long...

Comment

Måste visa mina grytlappar. Av en slump så gjorde jag för 1 1/2 år sedan ett par grytlappar med tummar på. En till varje hand. I dagsläget har jag gjort över 400 st. Dom går åt som smör i solsken till bekantskapskretsen. Vilket grepp man får både på formar i ugnen och när potatisvattnet skall hällas av. Samma tanke finns ju när det gäller grillvantarna med dom är ack så klumpigare att hantera.

MVH JAGO
                    Bifogade filer

Comment

Trodde inte jag skulle hamna i grytlappstråden
                      men här är paret grytlapp, närmare 100år än 10år
                      Hirvi
                      Bifogade filer
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av JAGO Visa inlägg
                        Måste visa mina grytlappar. Av en slump så gjorde jag för 1 1/2 år sedan ett par grytlappar med tummar på. En till varje hand. I dagsläget har jag gjort över 400 st. Dom går åt som smör i solsken till bekantskapskretsen. Vilket grepp man får både på formar i ugnen och när potatisvattnet skall hällas av. Samma tanke finns ju när det gäller grillvantarna med dom är ack så klumpigare att hantera.

MVH JAGO
                        Nämen, vad smart. Har du möjligen något slags beskrivning nedtecknad eller kör du på rent gehör?

Comment

Tack! Jag kör på gehör, men jag kan försöka få ner det på pränt så återkommer jag.

MVH JAGO

Comment

Grytlappar en masse!
                            Bifogade filer

Comment

Fler ändå! Finns det verkligen ingen bok som avhandlar grytlappar?
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X