Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spännande midje spänne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spännande midje spänne

Nu har det gått så många år och nu är det dax att försöka knäcka detta midje bälte. På knäppet står det EPNS och på spännet som sitter fram EPS den är utsmyckad med en tistel ser det ut som.
    Själva midje bandet är vävt och det verka vara metalltrådor i det som är blankt.

Är det någon som kan lösa denna familjegåta månntro ?
    Bifogade filer

Vad är gåtan?

Det är ett dambälte i Jugendstil från början av 1900-talet. EPNS står för Electroplated Nickelsilver el dylikt, alltså nysilver.
    Alltid roligt med äldre bevarade textilier

Comment

Men kära nån... denna låg ju i min utklädningslåda när jag var yngre!
      Tack för ovärderlig hjälp för nu kan jag koppla ihop detta med bilden jag har på min mormor när hon var ung och det stämmer med tiden och mina aningar i bakhuvudet och.
      Kan man på något sätt leta vidare om detta dambälte

Comment

Hmm - vet faktiskt inte riktigt, det bästa är nog att försöka hitta gamla fotografier med likartade bälten. På rötters hemsida (www.genealogi.se) finns en fotografidatabas med massor av bilder
        Kanske har du själv några äldre fotografier där din mormor har bältet på sig?

Comment

Ingen i släkten som har varit till Skottland? Tisteln är deras nationalblomma.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Materialet är helt rätt FBQ. Det är Electroplated Nickel Silver och Electroplated Silver.
            Däremot ställer jag mig tveksam till att det ursprungligen är till för en dam. Tingeling har alldeles rätt i att tisteln är Skottlands nationalsymbol.

Bandet har inget med själva bältesspännet att göra utan har tillkommit senare.

Jag tror att det är ett sk belt buckle till en kilt, vilket fortfarande verkar vara en stor artikel i Skottland.

Scotland's oldest and largest online Scottish heritage store, all authentic goods locally made in traditional quality. Tartans, tweeds, cashmere, knitwear, and much more

Comment

Har funderat på om det inte var en landskapsblomma och det stämmer ju, men Skottland hmmm det blev en tanke nöt. Eftersom vi kommer är Valloner på morfars fars sida där alla var smeder eller handelsmän så funderade jag ett tag på om det kunde följt med på så sätt men tidsmässigt så är spännet för sent.
              Men jag tror att det kan stämma att spännet var för sig, och det vävda bandet med metalltrådar satts dit senare för det är verkligen dam midja på det.

Comment

Nja, jag vet inte.
                Jag tror inte traditionen med dessa belt buckles är särskilt gammal.
                För bara 60-70 år sedan var bälten något som bars av barn och grovarbetare, och bars det av en vuxen man så skulle de döljas. Man bar i allmänhet hängslen i nästan alla sammanhang.
                I folkdräkter vissa har det ju funnits kvar bälten, men det belt buckle som visas på bild är helt modernt i sin formgivning och liknar mest amerikanska belt buckles - tror att det är en helt modern variant som är inlånad från amerika.

Sedan är dessa bälten mer fyrkantiga, medan det här är mer rombformat, vilket under sekelskiftet brukar vara lite könsindikator.

Kan kanske vara ett skotskt skärp - men tisteln är väldigt populär i jugendkonst över huvud taget, så jag tror inte skärpet behöver vara skotskt.

Comment

Kan det ha burits i samband med bröllop och Hälsingland/ Norge på något sätt. Det verkar kunna vara tillverkat i Sverige?
                  Funderar och letar vidare

Comment

Egentligen har det väl ingen betydelse men här är det flera tistlar i den stilen.

Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Nej, inget tyder på en svensk tillverkning. Hade det varit svenskt hade det varit märkt NS alternativt Alpacca. Med all respekt FBQ, ja det var ett modernt exempel, men jag är övertygad om det skotska ursprunget. Valloner har inget med det här att göra!

Comment

Vilken bra länk Tingeling!
                        Tack vare den och dig så kom jag på att det finns även en brosch med tistel och där blomman ska vara finns en lila glassten. Undrans var jag har den vet att min mormor bar den..... säkert bland tösens "blingbling" smycken igen....

Comment

Såå vackert vilken länk.
                          Undrar om man kan meila någon i Skotttland som tillverkar smycken/ bältes smycken och fråga, eller antikvariat. Har sökt länkar men inte hittat något.

Tillansökerfortfarandekonkretasvar = )

Comment

du behöver inte vara orolig kaptenen, konstruktiva invändningar är bara bra, det är så man lär sig något nytt
                            Jag tror visst spännet kan vara skottskt, och jugendkonsten använder ofta "nationella" växter i sin dekor. Det ser inte så svenskt ut, och utifrån vad jag sett så är ju mycket av liknande spännen importerade så bara för att de använts här i Sverige.

Fast jag känner mig fortfarande ganska övertygad om att det är ett dambälte. Har bara två ungefär samtida bälten, men inget riktigt likadant. Har dock en hel del foton, skall se om jag kan få tid att leta upp något liknande...

Comment

Working...
                            X