Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Winborgskuriosa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Winborgskuriosa

Nätloppade en kul bricka i plåt med reklam för TH. Winborg o Co. Har några delar textglas som kanske går att känna igen på brickan. Bland annat denna senapstunna som finns på högra sidan av brickan.
    Bifogade filer

Hmm...
    Vill inte vara den som smolkar din glädjebägare, men tror du brickan är från tiden?
    Tycker att det mest ser ut som ett litografiskt tryck från en plansch som reproducerats på brickan, och färglitograferade plåt var ju supernytt och exklusivt när bilden ser ut att vara från, ca 1890 eller sent 80-tal. Tycker brickan ser alldeles för enkel ut och inte alls avpassad för bilden...
    Winborgs ättika fanns ju kvar en tid - kan den vara tryckt vid något jubileum?

Skall väl tillägga att jag kan ha fel - ville bara lufta mina farhågor...

Comment

Så kan absolut vara fallet och mitt bud hade det i åtanke, den inköptes mest som kuriosa. Håller på att googla lite på lediga stunder för att se om jag kan lära mig något mer om bolaget, har kommit fram till att de fyllde 100 år 1961. Det står i varje fall inget i trycket eller dylikt som ger en direkt lösning till eventuellt årtal för brickans tillverkningsår.

Comment

Vi får väl se om det dyker upp någon lösning
        Motivet är ju ursprungligen från tiden alla fall Borde väl ha varit med en hel del Winborgsflaskor förrut? Har inget här i Stockholm, men det finns just en sådan senapsburk hemma hos min mor - den kommer från mormors mor, men jag har ingen aning om hur länge den har varit med - mormor hade alla fall sparat den för att den var "gammal", från hennes barndom eller äldre. Det fanns några gamla bruna ättiksflaskor men firmanamnet inpressat också - tror att Äjth visat några sådana här förrut...

Comment

Här en fin sojaflaska från Winborgs.
          Bifogade filer

Comment

Hej! Jag råkar ha en affisch med just det motivet! Under ramen står det att originalet är från 1885 och tryckt av några som heter Bäckströms.

Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	2
Size:	122,3 KB
ID:	560127

Comment

Ursprungligen postat av Johananas Visa inlägg
              Hej! Jag råkar ha en affisch med just det motivet! Under ramen står det att originalet är från 1885 och tryckt av några som heter Bäckströms.

[ATTACH]154875[/ATTACH]

Hallon,
              Bäckströms var egentligen inte tryckeri utan en väldigt framgångsrik litograf en bra bit in på 70-talet. Hovleveratör till min annonsbyrå under många år. Brickan tror jag 50-60 tal, i nyrokoko, och såldes i hobbyaffärer till alla som ville måla egen design på brickan eller klista
              på ett trevligt tryck... Så long...

Comment

Hej
                Igår hittade jag dessa i en låda för udda porslinsdelar.
                De saknar lock tänker jag, men hur skulle de se ut när de
                är kompletta? En har förgylld rand.

Vad skulle de ha för innehåll? Senap?
                De är tillverkade av Rörstrand och bären är björnbär.

...Nu en dag senare har jag hittat samma som prylsnubbens ovan
                på en annan tråd, men de är inte riktigt samma och dessa är(?)
                betydligt mindre bara 5,5 cm i diameter och sä här utan
                lock 12 cm höga.
                så ut?:

Undrar
                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-11, 09:51.

Comment

Working...
                X