Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotogenlampa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fotogenlampa?

Hejsan.

Är den här lampan något att vara rädd om eller är det en dussinvara som finns hur många som helst av?

Mvh/Urban

Fotogenare med fot av metall och oljehus av majolika är väl inte direkt ovanliga. Lampan är cirka hundra år gammal. Är lite tveksam till att skärmen med jugenddekor är orginal och gammal. Du kanske vet var lampan kommer ifrån och kan följa den tillbaka i tiden. Lampan är komplett förutom att brännarröret av glas saknas. Finns ofta att köpa nya eller gamla på loppisar lampaffärer och antikhandeln. Lampan är väl värd att spara.

Comment

Hej och tack för svar Ulferic.

Jag vet bara att den kommer från mina morföräldrar och därefter fick mina föräldrar överta den och alla är sedan länge döda. Om skärmen är orginal eller ej har jag ingen aning om men när du pratar om brännarröret så vill jag minnas att det fanns där en gång i tiden men det har förmodligen gått sönder. Vi har en lampaffär här i Umeå som har bra sortering på sådana rör, ska kolla med dom. Kul att höra din åsikt, då får den stå kvar en generation till. Tack än en gång.

Mvh/Urban

Comment

Working...
      X