Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Travpris 1912

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Travpris 1912

Ibland är det kul att köpa gamla saker med inskriptioner. Tyckte att 1912 var tidigt för trav så den fick följa med. Såg att Sveriges första travbana invigdes 1907, men man kanske hade andra typer av travtävlingar innan. I varje fall så är denna ett kul inslag kuriosa. Inskriptionen lyder "3:dje pris travtävlingarna å Öresjö 19 18/2 12 ponniern Isack". Pokalen tillverkad i Göteborg av firma G A Kjernäs och är tung och rejältnysilver. Hittar inget om en travbana i Öresjö, men som sagt man kanske kan tävla i trav på meer än bana?
    Bifogade filer

Slikt är kul. Att döma av datumet bör det ha varir travtävling på is som var vanligt innan travbanor anlades. Öresjö är en sjö i närheten av Borås. Det har du säkert redan kollat men ändå. I detta fallet tycker jag det inte är en nackdel med inskription. Gör ju att pjäsen får en historia.

Comment

Man körde ofta istrav med kappslädar (och höga rangliga sulkys ) på sjöarna förr i tiden, och priset härstammar säkerligen från en sådan tävling. Känner inte till Örsjön på rak arm men det har också tävlats på otaliga sjöar genom åren.. Bifogar två bilder från istravstävlingar när seklet var ungt. Bilden från Brunnsviken 1909 försökte jag lägga vantarna på vid en internet auktion men jag backade ur när priset drog iväg. Mvh Björn
      Bifogade filer
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
        Man körde ofta istrav med kappslädar (och höga rangliga sulkys ) på sjöarna förr i tiden, och priset härstammar säkerligen från en sådan tävling. Känner inte till Örsjön på rak arm men det har också tävlats på otaliga sjöar genom åren.. Bifogar två bilder från istravstävlingar när seklet var ungt. Bilden från Brunnsviken 1909 försökte jag lägga vantarna på vid en internet auktion men jag backade ur när priset drog iväg. Mvh Björn
        Gissar att du aldrig kommit så dåligt som trea, men om du vill så har du här ett gammalt tredjepris att ställa på hyllan. Det skulle passa bättre hos dig! Jag lovar att mitt pris är humanare

Comment

Jag har inkommit på alla tänkbara sätt. Allt ifrån första plats till utburen på bår Vi kanske kan höras när tillfälle ges. Alltid har vi något att ventilera, aktiva samlare imellan så att säga
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Working...
          X