Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    TACK Johlin!!! för att du tipsade om de två utropen på Dyrgripen i Valbo utanför Gävle
    Last edited by Jonny Mårtes; 2008-03-03, 22:31.

    Comment


    • #62
      Klipp ur Gävle Dagblad och Arbetarbladet i Gävle 18 febr 2006 inför utställningen på museet i Gävle.
      .
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Enligt ett annat forum gjorde han även glas för Reijmyre?
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #64
          Det stämmer, han var på Rejnyre -54-55 ca. Har haft en del av hans dricksglas, rökfärgade, ingentinh märkvärdigt men stramt och rent, mkt 50-tals-stil över dem. Även båtformade skålar, som jag gärna skulle vilja ha däremot.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #65
            Har tidigare lovat i den här tråden att skaffa bättre bilder på de Johnny Mattsson alster som jag har. Tänker här visa delar av samlingen som visar ungefär vad JM gjorde utifrån det jag har samlat på mig då. Börjar med 5 stycken ölgåsar. Håll tillgodo

            Första bilden, Ölgås i furu höjd 32 cm

            Andra bilden, Ölgås i furu höjd 24 cm

            Tredje bilden, två ölgåsar i furu höjd 17 cm. Den vänstra av dessa var den första JM pryttel jag köpte för många år sedan. Köpte den av Rolf som har loppis på vägen mellan Järvsö och Ljusdal, i ett annat forum gick han under nickname Einsteen eller ES om ni kommer ihåg ni som var med i det forumet. Det roliga med den vänstra ölgåsen är att den är hudbiten (några märken efter huggtänder). Den enda JM-sak jag har som inte är i perfekt skick. Men det tillhör väl gåsens historia.

            Fjärde bilden, Ölgås i teak höjd 19 cm.
            .
            Bifogade filer
            Last edited by Jonny Mårtes; 2008-03-08, 14:27.

            Comment


            • #66
              Tre kåsor av Mattsson. Från vänster höjd 16 cm, höjd 7 cm och höjd 11 cm.
              .
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Sjöjungfrur och segelbåtar var turistsovenirer som JM gjorde.

                Här en Sjöjungfru höjd 9 cm (ofta när man ser sådana här är de lagade i halsen, den här är dock perfekt) och en tidig segelbåt höjd 14 cm signerad med hela namnet och 1948.
                .
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Den här björkskålen höjd 8 cm måste vara ovanlig. Den enda jag sett.
                  .
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Det finns många varianter på smycken han gjorde. Här ett par örhängen i, tror jag, ebenholts och björk, längd 45mm.
                    .
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      Här en mycket vacker teakskål i en rätt svancerad böjd design bredd 14 cm, längd 23 cm och höjd 5 cm.
                      .
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #71
                        <<- SE ÄVEN BILDER FÖREGÅENDE SIDA!

                        Forsätter med fler bilder. Han är ju känd för sina kajaker i svärtad björk, Den är är 7 cm bred, 34 cm lång och 3 cm hög.
                        .
                        Bifogade filer
                        Last edited by Jonny Mårtes; 2008-03-08, 16:04.

                        Comment


                        • #72
                          Lite bruksföremål tar vi.

                          En teaktallrik diameter 26 cm samt salt- och pepparströare i björk och teak höjd 10,5 cm.
                          .
                          Bifogade filer
                          Last edited by Jonny Mårtes; 2008-03-08, 16:01.

                          Comment


                          • #73
                            Skulpturerna han gjorde var mer eller mindre fantaskiska. Här en människoskulptur i teak höjd 28 cm och en fiskskulptur höjd 33 cm som jag faktiskt inte vet vilket träslag det är gjort i. Han använde ju ofta exotiska träslag som han köpte in i London.
                            .
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Alla ovanstående pryttlar är ju mer eller mindre unika (vissa gjordes ju i större antal som t ex sjöjungfrun, fast hantverksmässigt) och alla signerade med JM utom segelbåten som är signerad med hela namnet och 1948. De här bilderna är väl heller inga foton i mästarklass som egentligen gör alstren rättvisa (om nu foton kan göra det) men bättre än vad jag haft tidigare iallafall.

                              Det får väl räcka så här så länge...
                              Last edited by Jonny Mårtes; 2008-03-08, 16:02.

                              Comment


                              • #75
                                Jag har en del dokumentation på vad Mattsson gjorde på Rejmyre. Ska leta i gömmorna och lägga in det jag har. Känns som att det är dags att även visa på den sidan av honom. Om någon annan har info om JM på Rejmyre kan ni väl bidra?

                                Om du Äjth har glas kan du väl lägga ut dem här?
                                Last edited by Jonny Mårtes; 2008-03-08, 17:19.

                                Comment

                                Working...
                                X