Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl Roos Hammerdal - Kitsch i kubik?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Carl Roos Hammerdal - Kitsch i kubik?

År 1955 utlyste Östersunds Posten två souvenirtävlingar gällande Jämtland och Härjedalen. Kalle Berglund vann förstapris 300 kr med sin älg medan Carl Roos från Hammerdal fick hedersomnämnande för sina björnar gjorda i en hemlig blandning av mossa och lim.

Det har ju spekulerats i vad dessa björnar som dyker upp här och där är gjorda av. Här är det slutgiltiga beviset. En artikel från Östersunds Posten om tävlingen 1955.
    Bifogade filer

Jag har både älgen och björnen. Såg i artikeln att björnen ska finnas i olika utföranden men jag har bara sett en version, den som dyker upp på Tradera lite då och då. Var det möjligen så att den fanns i flera versioner under tävlingen men att en valdes ut för souvenirtillverkning?
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Björn från Jämtland.

Många gånger har jag sett, tagit i och vänt på små brunbjörnar. Alldeles för lätta och ingen märkning, så det är väl något plastmaterial....... Men igår fick jag svar på frågan genom två etiketter: Carl Roos Hammerdal och Hammerdals Produkter!
      Och därefter är det PES som ger informationen. Och kanske den är gjord av björnmossa...... https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rnmossa
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2016-03-20, 18:22.

Comment

Att björnmaterialet skulle vara MOSSA - verkar ju mycket egendomligt. Kan detta inte vara ett hörfel för: massa? I rakt nedstigande led besläktat med det mystiska material som förr benämndes "konstmassa".

Produktion eller snarare experiment med en slags mikroindustriell "konstmassa" förekom i min barndom. Det var industrispill av celluloid, gamla filmer bl a, upplöst i aceton till en jämn smet som sedan blandades med olika slags ämnen, från sågspån till smulade nötskal och korksmulor - var för sig eller blandade. Denna massa skulle placeras i formar där den torkade eller härdade. Resultatet skulle användas till allehanda bruksföremål och leksaker. Jag vet att denna konstmassa användes till t ex innerkärnan till bandybollar (lär inte ha funkat) och till ett slags kluriga byggklossar. Detta var ju bara experiment i 50-talets glada skaparanda.

Comment

Tack HgF! Ett intressant inlägg som ju inte behöver vara hörfel utan vokalfel av en journalist eller typograf - o eller a - ? Men nog bör man veta mer i Jämtland!
          Last edited by Lars M; 2016-03-20, 21:13.

Comment

Efter åtta år har björnen blivit ljusare i pälsen och även bytt färg på etiketterna. Men träkomposit, massa eller mossa ... Click image for larger version  Name:	Carl Roos björn.jpg Views:	0 Size:	79,7 KB ID:	746193

Comment

Working...
            X