Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spishund!? Djävul/satan/demon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spishund!? Djävul/satan/demon

Jag hittade denna lilla krabat på en loppis för ett tag sedan. Jag vill minnas att jag sett en sådan förr, men kan inte komma på vad det är... Den tros vara i hjutjärn. Den väger ca 150 gram.
    Höjd: ca 15 cm

Är detta vad man kallar en spishund?
    All information jag kan få är välkommen, ålder, ursprung, användningsområdet... som sagt, all info välkommen!
    Bifogade filer

Förmodligen gjutjärn eller någon legering. Vill inte kalla det spishund. Har säkert inget med brasa och värme att göra.Även om figuren säkert har det varmt där han bor.
    Figuren ser ut att skall jaga något som skall hänga i den förlängda svansen. Vad är frågan. Kul var den i alla fall även om jag inte vet vad det är.

Comment

Nu blir det spännande.
      Vad jagar djävulen?

Comment

Det hade jag inte ens tänkt på, men det låter inte helt otroligt att något skulle hänga där i svansen.
        Jag hade en teori om att den kanske skulle hänga på en hyllkant och dingla...

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Nu blir det spännande.
          Vad jagar djävulen?
          Förtappade själar såklart.
          (men hur tusan man ska hänga dem i svansen det vete fan.)
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Vad det nu är för en djävul tycker jag att den är häftig. Kan det inte vara så att det är raka, borste och skyffel som skall hänga i svansen?
            Ordspråk som min far använde: Det var en ny sorts djävul sa fan när han fick se sotarn.

Comment

hahaha, det var ett hyvens ordspråk får jag säga!
              tror dock den är lite för liten för att det ska kunna hänga något sånt på den... hoppas på att det är någon som snart knäcker nöten om vad detta är för något! =)

Comment

Kanske skall man hänga sitt fickur på kroken.

Comment

Varför inte nycklar
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Varför inte förlovnings-vigselringar. Kopplingen till djävulen blir kanske lite lång och svårsökt.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                      Varför inte förlovnings-vigselringar. Kopplingen till djävulen blir kanske lite lång och svårsökt.
                      Inte alls! Det var ett utmärkt förslag
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

Comment

Förovningsringen när man har separerat!hehe????

Comment

Eldhundar eller som det också kallas eldbockar, har fått sin namn av dess utseende, vanligen ett ändstycke i form av ett omvänt Y, det påminner om benen på en hund eller bock. Ditt objekt likanar inte någon traditionell bock eller hund, men det kan för den delen mycket vara någon form av eldställ.

Det lär vara hett i helvetet sägs det, lika hög temperatur som eldhundarna utsatts för varför man till en början bara tillverkade dessa i järn, man tillverkade också gjutna järnföremål med hake på som man placerade inne i elden. Dessa var ofta gestaltade som sittande satyrer.

Vanligen importerade vi från England och Frankrike men det tillverkads hundar och bockar i mässing slutet av 1700-talet vid Skultuna Bruk och Eskilstuna. Husqvarna vapenfabrik och Norrahammar järnbruk var inriktade på produktion av eldhundar i järn.
                          Jag gillar gjutjärn.

Comment

Gjutjärn is the shit! =)

jag får avfärda den gamla teorin om att hänga en klocka på svansen.. .har testat med ett par stycken och de är alldeles för tunga för detta. nån vigselring har jag inte, men om jag får en på fingret så är Satan den andre som ska få testa den =)

Comment

Working...
                            X