Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flintlåsgevär?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flintlåsgevär?

Köpte ett vad jag tyckte utländskt arbete och var skeptisk till att det var någon ålder på geväret. Fick senare besök av ett par tvillingpojkar i 10-års åldern som talade om för mig att det var ett flintlåsgevär och att det var gammalt Då det är köpt enbart för dekorationssyfte gör det inget om det skulle visa sig vara ett nytillverkat men pojkarna gjorde mig nyfiken. Någon som vet vad det är för gevär?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

bwh är ju här - han svarar säkert bättre snart, men jag svarar gärna så länge.
    Jag tycker det ser ut som ett snapplås även om eldstålet verkar vara borta. Det verkar annars faktiskt vara ett riktigt vapen. Det är dock inte svenskt - gissar på nordafrika eller motsvarande, och det betyder att det inte behöver vara jättegammalt. Gissar väl ändå att det är närmare 100 år i alla fall - åtminstone nästan.

Comment

Ja, vad skall man säga - FBQs "gissning" är väl så korrekt man kan komma med dessa bilder - en helbild av vapnet är ju alltid bra, mest för att bedöma vilken typ av "Kabylbössa" eller "Berbergevär" det rör sig om - typen finns ju från Nordafrika ända bort till Himalaja - den Afghanska varianten brukar kallas för "Jeezail" - som i Kiplings dikt!

Annars kan man ju komplettera med att vapentypens lås kallas "Flintsnapplås" !

Comment

tingeling jag köper gärna ditt gevär
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Har varit i farten hela dagen så ett kort på pipan får bli imorgon, har just lagt upp fötterna och de har intagit strejkläge
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Bli svartfot, producera mera!
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Det var inte lätt att få till ett kort då den är låååååååång! Ni får säga till om det är någon speciell del som ni vill ha bättre bild på.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                Det var inte lätt att få till ett kort då den är låååååååång! Ni får säga till om det är någon speciell del som ni vill ha bättre bild på.
                Vapnet är från Nordafrika.
                Möjligtvis Turkiet...

Comment

Då var min känsla rätt iallafall! Inte svensk och ingen högre ålder. Tackar för alla svar.

Comment

Tja, "högre ålder", beror ju på vad du menar.
                    Det är ett snapplåsgevär gjort för att användas, tror inte det är under 100 år- och det är ju äldre än det mesta här på PES. Jag kan inte kulturutvecklingen i nordafrika exakt, men även om vapen av det här slaget användts in i ganska sen tid, tror jag inte att det förekom att man tillverkade dem - en bössmed måste ju också ha betalt och det är ju en hel del jobb på det - och även i Nordafrika måste det ju ha funnit utrangerade vapen av modernare snitt för en billig penning även där.

Comment

Var nog mest att om den hade varit svensk så hade det varit högre ålder på den. Kan som sagt ingenting om skjutvapen men inbillar mig att svenska vapen såg lite annorlunda ut här hemma för 100 år sedan

För mig räcker det så bra,köpte den enbart för dekoration och det var ett trevligt loppisfynd!

Comment

Ja, i Sverige var det nog få som gjorde flintlåsgevär efter 1830-1840
                        Är lite sugen på att skaffa mig ett gammalt skjutvapen, men det skall ju helst vara ett svenskt, och jag tycker de har varit på tok för dyra i förhållande till sin rolighet.

Även om jag helst slipper prata pengar så har jag sett att även de här har börjat kosta lite.

Comment

Visst är det så!

För 100 år sedan var svenska armén beväpnad med mausergevär M/1896 med en effektiv skottvidd mot enskild soldat på upp emot 5 - 600 meter och som fortfarande används av många hemvärnsförband i dag!

Ytterligare 25 år tidigare hade man Remingtongevär som nog ar det skjutvapen som över tid fällt mest älgar i Sverige - åtminstone om man räknar in tjuvskytte

Ditt flinsnapplåsgevär är iaf. långt från värdelöst - ett i nästan sämre skick än Ditt såldes här:- http://www.lauritz.com/Item/Item.asp...ItemId=1309915

Comment

Och just nu bläddrade jag i katalogen för Verkets nästkommande stads -http://www.auktionsverket.se/stadsauktion/ - och vad såg jag på nummer 8581 - 2 st. i marginellt bättre skick än Din - men kan kanske ändå vara intressant att följa - resultatet finns på nätet måndag kväll!

Comment

Ska kolla var de hamnar på för pris, tack bwh!

Comment

Working...
                              X