Ett häftigt askfat, troligtvis från ett fransktalande land då den är märkt "mod. dep." vilket borde vara ett mönsterskydd Trodde nästan att den var ny då jag först lyfte på den, men man har väl inte denna märkning nu??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Askfat, kan det vara 20-tal?
Collapse
X
-
Vad säga. Själva fatet ser välgjort ut. Figuren däremot ser slarvigt hopkommen ut. Gjutskägg som slarvigt försökts slipats bort. Tycker inte figuren riktigt passar ihop med fatets mjuka böljande linjer. Kanske har orginalet ersatts med den figur som nu pryder fatet. Kan säkert vara 20-tal. Mycket negativt tyckande men det är min känlsa om askfatet eller vad det nu är. Får försöka vara lite mer positiv framöver.
-
Nja, slarveriet finns även på fatet om man kollar det. Tror nog att delarna hört ihop från början. Känns nästan som en krock mellan jugend (fatet) och mer Art deco (gubben), tyckte därför att 20-talet inte var så dumt. Negativ är du väl ändå inte, sakligt kritisk är väl bättre att säga.
Comment
-
Tror inte att askfatet har något med stil i vår västerländska mening att göra, utan att den kan vara gjord i dåtida franska kolonialmakterna Algeriet eller Marocko, eller något helt annat land.
Jag ser figuren som en dansande, snurrande dervisch.
Se vidare här:
och
Comment
-
Det var ju populärt med turkiskt inspirerade rökrum kring sekelskiftet 1900 så den dansande dervishen passar ju utmärkt in i sammanhanget eftersom det är just i Turkiet dom finns, eller snarare fanns. Jag vill minnas att dervisherna förbjöds efter den ungturkiska revolutionen,Nej, det är inget loppspel.
Comment
Comment