Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med div. saker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med div. saker

Nu är det dax att be om hjälp igen! Vad tror ni om tupparna i trä, vad kan man ha haft dom till? (Inga fötter!?)
    Någon som vet var bottenmärket på bruna flaskan härstammar ifrån?
    Samt denna udda kopparkanna? Kan väl knappast ha använts över öppen eld eller? Underlig pip också tycker jag!
    Tacksam för all hjäp
    Mvh Anki
    Bifogade filer

Endast antgande: Tupparna kan ha varit på någon leksak som fördes framför sig på hjul.
    Kannan öppen eld förmodligen omkring 1880.
    Flaskan:har en sådan, har inte lagt på minnet vad den haft för innehåll men en svag aning om brännvin. Får se om man har något rätt!?

Comment

Flaskan är av en typ som innehållit Rehnbergs Sädesbrännvin. De är tillverkade bl.a. vid Liljedahls glasbruk. Om jag minns rätt var det tre olika glasbruk inblandade, man ska visst på stjärnans form under flaskan kunna se var de är gjorda, men den kunskapen ligger tyvärr inte jag inne med.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Stämmer så bra, flaskan är från Renbergs brännvinstillverkning i söderköping och innehöll mycket riktigt Rehnbergs sedes brännvin.
        Företaget startades 1861 av min farfars far Erik Rehnberg som då var 20år och blev senare en sk brännvins kung.
        Han dog 1905 men företaget levde kvar till 1917.
        Det finns ett samlarvärde i flaskan om ettiketten är kvar, köpte min för 800kr.
        Är den enda i släkten som har en.

Mvh/Rickard

Comment

Du menar att enbart de åttkantiga flaskorna med etikett är åtråvärda?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Är det inte en chokladkanna?
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Sådanna flaskor ser man lite här och där och inget man reflekterat över
              --eller hur det nu va.

Comment

Jag undrar om inte kopparpannan är utländsk? Den liknar inte riktigt något svenskt jag sett - kopparben och allting.
                Skaftet lär nog inte vara äldre än sent 1800-tal, fast formen ser onekligen äldre ut. Fast som jag inte känner igen utländska kannor kan den nog vara både yngre och äldre.
                Den liknar serveringskannor för choklad i formen, men jag tror inte den behöver vara en sådan.

Comment

Har städat ur mitt förråd i helgen. Där gömde sig en grön Rehnbergare med etikett och kork, dessutom med trevlig massa. Tog en jämförelsebild med en annan med brunt glas. Bottenmärket skiljer sig åt.
                  Bifogade filer

Comment

Kannan kan inte komma från Sverige med det utseendet, den tillhör inte någon arisk ras, det ser man på långt håll, pipen har den där typisk svängd formen som talar om för oss att den kommer från fjärran land. Afrika är inte aktuellt i detta fallet vad jag kan bedömma eftersom fötterna då hade varit betydligt mer färgade av sot.
                    En svår grej vill jag lova, kan man få inblick i ändan? Är den möjligen zinkad...om den hade varit för-zinkad så hade det varit en baggis eftersom vi här har sakkunskap i sistnämd mysterium men nu....

Comment

Kopparpannan kallas av den krympande skaran samlare av koppar för "sprätthök" Inte allt för vanlig, Uppträder oftast med ben av koppar. Namnet har den fått av sitt något märkvärdiga utseende.

Comment

Rehnbergs Sädesbränvin

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Du menar att enbart de åttkantiga flaskorna med etikett är åtråvärda?
                        Jag har en sån flaska med etikett. Nu undrar jag för en bekant som har en flaska utan etikett, om någon vet var man kan få tag på just etiketten.

Comment

Väcker upp den här gamla tråden, eftersom jag råkade springa på en kaffekanna av den modell Ulferic kallar "sprätthök". Tyckte inte jag ville leda någon fel eftersom jag tänker att Ulferic kan det här med koppar bättre än mig, men tycker ändå att den här känns mer otvetydigt svensk - järnben, och ett hjärtformat skaftfäste (lite ruin, men det passar ju mig )
                          Tyckte att det var lite roligt att den var märkt.

Kanske är det tvärtom min som är ovanlig? Är det någon annan som har lite kopparpannor kunde det ju vara kul med lite bilder
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg

Är det någon annan som har lite kopparpannor kunde det ju vara kul med lite bilder
                            Kan du inte starta en ny tråd istället med kopparkannor eller ta upp denna istället så är det lättare att följa http://www.precisensan.com/antikforu...ht=kopparkanna
                            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Hmm... jo, tänkte mest att jag ville ha bild på appolonias kanna med i samma disskussion. Ballonggrevens kanna är ju ändå betydligt nyare. Även om vi kanske inte bara behöver ta med "sprätthökar", så tror jag att vi kanske i första hand skulle nöja oss med trebeningar avsedda för öppen eld Annars tänker jag att disskussionen blir väl vid.
                              Fast visst, är kanske bra med en ny tråd med rätt rubrik.

Comment

Working...
                              X