Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mattor m.m.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Det fanns en likadan mer skadad med årtal 18--, men det var nog bråk med min mor att försöka övertala henne om det kloka i att rädda den här för eftervärlden.
    Du menar att du blev förvägrad? En del mödrar borde man ta i örat!

Comment

Nu har sambon plockat fram en matta från den stora fulla garderoben åt mig, har ju själv åkt på en ryggsträckning så jag får ha stavar till hjälp för komma upp ur sittande ställning
      Köpte mattan på auktion för många år sedan, sambon har inte velat ha den framme, men nu när jag talar om vad jag skriver så säger hon att det beror på att den inte är tillräckligt ren och hel
      Fransarna är bortnötta i bägge ändar så den har väl legat i en genomfart.
      Får för mig att det kan var jugend men jag vet ju inte.... Materialet känns lite stelt och strävt, kan det vara lin???
      Tycker att mönstret syns tydligare på bild än i verkligheten....och färgerna blir ju inte heller riktigt rätt.
      Sista bilden är baksidan.
      Last edited by Liljerik; 2008-05-07, 12:32.

Comment

Art Decomatta är det nog snarare.
        Nog är det väl en yllematta, antagligen är det väl bommulsvarp. Fast var inte för säker på mina uttalanden, jag har aldrig vävt en matta i hela mitt liv och de tekniska bitarna av det hela kan jag inte mycket om.
        Jag kanske skall ta lite mattor sedan.

Comment

Usch vad dåligt med tid jag har just nu.
          Här är alla fall några från lägenheten först två olika ripsmattor. De är ärvda och är 10-20-tal. Några har ju synts förrut
          Sedan en av ett par yllegångmattor den är i ungefär samma tidperiod.
          Och så en trasmatta från Leksand - den är alla fall förkrigs, jag skulle nog tro den är 20-30-tal alla fall. Har en matta till med annat mönster men liknande färgställningar - det verkar ha varit just de färgerna som har varit vanliga där - kanske har det med klädedräkten att göra?
          Bifogade filer

Comment

Liljerik, har en likadan Art Deco-matta. Den finns med i reklamen för en svensk mattfirma i en av Formtidningarna, tror det var tidigt 50tal. Ska titta ikväll om jag hittar den rätta tidningen.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Har börjat att titta igenom frugans dolda skatter. Börjar med en duk komponerad av Louise Adelborg.Läckö hellinne mått 120x150 cm Holma.
              Bifogade filer

Comment

Ligger en så vacker duk verkligen oanvänd?

Comment

Frugan har i alla år vi varirt skrivna på samma adress och det är många samlat på dukar och annat textilt. Merparten är nog aldrig använt. Visst används fina dukar då och då men vaxduken är tåligare.

Comment

Då antar jag att det i gömmorna finns något av en av Sveriges mest kända damastväverskor också?
                    Emma Wiberg, Undrom.

Comment

I väntan på att få se mer av Ulferics skatter så visar jag ett par dukar av Emma Wiberg. Signaturen syns i högra hörnet på den lilla.
                      Bifogade filer

Comment

Jodå Kecke det kommer lite mer med tiden. Under tiden ett verk av Edna Martin. Speglingarna beror på att allt är monterat i en låda av plexiglas.
                        Bifogade filer

Comment

Manchetter

För att tråden ska fortsätta lägger jag in en bild på en, eller två egentligen, favorit hos mig. Skulle tro att det ligger en hel del kärlek bakom dessa. Skulle ha varit intressant att få se hela dressen som dessa hör till.
                          Bifogade filer
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Väcker en gammal tråd.
                            Hittade denna duk antar jag. Cirka 2x3 meter. Tofsar i hörnen. Kanten är stagad med "guldtråd" Vävd i fyra stycken tror jag. Kollade inte så noga. Har säkerligen varit mer glänsade en gång. Man ser lite guldglans även i det vävda. Går inte att se hur baksidan ser ut då duken är fodrad. Har ingen aning om ålder och ursprung annat än att den köptes på auktion för många år sedan. Kunde bara få till en detaljbild.
                            Bifogade filer

Comment

dom första textilierna du visade i tråden ulferic kallas inte det för flamskvävnad ? skall berätta en liten anektdot från då jag skulle börja i mattbranchen kom över två skitiga men signerad röllankanmattor och det här var före nyår för nått år sen och kom på på nyårsaftonmorgon jag tvättar dom i badkaret sagt och gjort fan vilket arbete jag stod sedan med två TUNGA blöta mattor som jag inte visste var jag skulle göra av men det var tomt i tvättstugan i hust lade dom där det var den nyårs aftonen var helt slut gick och lade mig 10 på kvällen och vaknar tvärförkyld. kontentan det där gör jag aldrig en gång till
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Blir illamående av att bara höra ordet röllakan/rölakan. En vacker dag skall jag ta hand om högen. Det är inga dåliga mattor men de har blivit liggande på detta sätt. Funderar på att slänga in dom på auktion. Har tyvärr ingen golvyta ledig for dessa. I taket kanske eller på väggen.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X