Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta?

50 cm i diameter. Pärlor och smått insytt . Lustig form och teknik jag inte vet vad den heter, eller snarare flera tekniker. Känns inte svensk. Lagningar!! Någon som vet något? Fanns med i en auktionslåda med gamla textilier från tidigt 1900-tal.Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	147,9 KB
ID:	667893Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	149,6 KB
ID:	667894Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	147,0 KB
ID:	667895Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	152,1 KB
ID:	667896
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Lyfter denna fråga. Fritt fram för spekulationer. Tänkte ett ögonblick på antimakass men...??
    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    50 cm i diameter. Pärlor och smått insytt . Lustig form och teknik jag inte vet vad den heter, eller snarare flera tekniker. Känns inte svensk. Lagningar!! Någon som vet något? Fanns med i en auktionslåda med gamla textilier från tidigt 1900-tal.[ATTACH]147634[/ATTACH][ATTACH]147635[/ATTACH][ATTACH]147636[/ATTACH][ATTACH]147637[/ATTACH]

Comment

Duk? Grytlapp? Grytunderlägg?

Comment

För stor för grytlapp och opraktiskt som underlägg. Knappast duk, den är ju sliten på vissa ställen och lagad, tänker att den borde haft en funktion där den utsatts för visst slitage. De små pärlorna motsäger det senaste!!!
        Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
        Duk? Grytlapp? Grytunderlägg?

Comment

Tror att det kan var en ofullbordad liten duk som skulle ha fodrats med ett tunt tyg på baksidan. Troligen har man tagit bort fodringen för att lappa duken men fodret kom aldrig tillbaka.
          Någon har lagt ned en massa jobb på den i alla fall, med detaljrika mönster. Tycker den är riktigt söt!

Comment

Tack Sollan. En duk med baksida av sidentyg kanske? Mönstret är spännande, lite never-ending-story över det. Känns inte svensk varken i form eller mönster.
            Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
            Tror att det kan var en ofullbordad liten duk som skulle ha fodrats med ett tunt tyg på baksidan. Troligen har man tagit bort fodringen för att lappa duken men fodret kom aldrig tillbaka.
            Någon har lagt ned en massa jobb på den i alla fall, med detaljrika mönster. Tycker den är riktigt söt!

Comment

Det pinglade till i skallen på mig.... Det skulle också kunna vara framstycket till en prydnadskudde... De där med broderade mittstycken och med enfärgad kantning (gärna rynkad) runt mittpartiet. Det och bakstycke oftast i något blankare tyg.
              Det kunde vara en förklaring till nötning och den rätt rustika kanten...

Kan faktiskt föreställa mig detta infattad i något halvblankt tyg, liggande i en murrig 1800 - tals soffa i ett finrum som endast användes vid större högtider....
              Sorry - nu börjar fantasin skena iväg med mig....
              Last edited by SollanA; 2015-02-07, 09:32.

Comment

Tack Sollan. Kudde är inte helt fel, det är en möjlighet. Minns de där kuddarna, tror bestämt vi hade en själva med brunt sidentyg och broderat mittparti. Det är formen på tygstycket som förbryllar och mönstret. De kuddar jag minns hade oftast blomdekor.
                Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
                Det pinglade till i skallen på mig.... Det skulle också kunna vara framstycket till en prydnadskudde... De där med broderade mittstycken och med enfärgad kantning (gärna rynkad) runt mittpartiet. Det och bakstycke oftast i något blankare tyg.
                Det kunde vara en förklaring till nötning och den rätt rustika kanten...

Kan faktiskt föreställa mig detta infattad i något halvblankt tyg, liggande i en murrig 1800 - tals soffa i ett finrum som endast användes vid större högtider....
                Sorry - nu börjar fantasin skena iväg med mig....

Comment

Tjejtråd... ingenting konstigt...

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Tack Sollan. Kudde är inte helt fel, det är en möjlighet. Minns de där kuddarna, tror bestämt vi hade en själva med brunt sidentyg och broderat mittparti. Det är formen på tygstycket som förbryllar och mönstret. De kuddar jag minns hade oftast blomdekor.
                  Hallå, Vågar sticka ut näsan utan att veta. Kudde eller inte? Inte. Den doftar kamel och kan vara en liten "matta" avsedd för att placera höga ljusstakar/lampor. Formspråket är nordafrikanskt. Tiden, kanske tidigt 1900-tal?
                  Ja, det är vad en gubbe tror... so long...
                  Last edited by Kim von Platen; 2015-02-09, 19:49.

Comment

Jag har ett indianarbete från Nordamerika daterat 1910 och känner igen de små insydda ringarna (av korall eller snäckor kanske...?) i duken från detta. Släktingar till mig hade med sig det hem från staterna när de återvände i början av förra seklet. Tyvärr kan jag inte hitta det i skrivande stund men vi har städat här hemma i helgen och nu när allt är i ordning och ställt på sin plats hittar jag ingenting. Ska försöka återkomma med bild.

Comment

Brattensby, det låter spännande. Väntar med stor nyfikenhet. Tack Kim för input!
                      Ursprungligen postat av brattensby Visa inlägg
                      Jag har ett indianarbete från Nordamerika daterat 1910 och känner igen de små insydda ringarna (av korall eller snäckor kanske...?) i duken från detta. Släktingar till mig hade med sig det hem från staterna när de återvände i början av förra seklet. Tyvärr kan jag inte hitta det i skrivande stund men vi har städat här hemma i helgen och nu när allt är i ordning och ställt på sin plats hittar jag ingenting. Ska försöka återkomma med bild.

Comment

Working...
                      X