Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nygammal duk till slagbordet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Pålle,
    Ingenting går upp mot ett gammalt slagbord med originalfärg och handsmidda beslag. (Jo,kanske ett skånskt stenbord men därtill måste man vara stenrik.)
    På det skulle jag duka tufft utan att försöka dölja skönheten. Visst är duken trevlig, men.....

Tur att vi är olika och lever i ett fritt land. So long...
    Om man har en vacker vävd duk också, har man ju valmöjligheter.
    Sim sala Kim, jag menar Bim, också har man en annorlunda bordsskiva - naturell eller dukförsedd. Någon originalfärg kan vårt bord inte stoltsera med
    och hur det är med beslagen är jag inte klar över. Visst kostar ett stenbord ett flertal tusenlappar, men om man väljer att köpa en begagnad bil istället för en ny, eller behåller det gamla köket istället för att köpa ett nytt, eller låter bli att dras med i "hushållsnära tjänster" och gärna vill ha ett stenbord,
    så bör det med lite tålamod finnas ekonomiskt utrymme.

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå igen,
    Gillar inte dukar och gardiner, men kuddar och måste gratulera till klippet. Nu fick jag som gosse inte vara med i syslöjden och hänger nyfiket på din tråd med två enkla kuddar av vilka den ena kan vara släkt med din?
    So long...

PS.Att de här sydsvenska mönstren påminner så mycket om kaukasiska mattor har alltid förundrat mig. Något svar???
    Mina kunskaper om skånska textilier är försumbara trots att jag var med i syslöjden. Överhuvudtaget förefaller PES-kunskaperna om textilier inte var i klass med keramiken.
    Last edited by Polsson; 2010-10-17, 22:17.
    p-son

Comment

Tvistsömnad från Östra Värlinge anno 1930

Eftersom det är stiltje på lergodsfronten här hemma i huset, lånade jag ett häfte av sonen, "SKÅNSKA TEXTILIER från Hemslöjden i Malmöhus län", för att åtminstone uppnå lärlingsstatus i fråga om textilkunskaper. Och det var en trevlig, intressant och spännande läsning! När jag kom till avdelningen "Tvist" upptäckte jag helt plötsligt arbeten vilka även finns i hemmet, förvarade i en gammal träsoffa. Det var min avlidna mosters handarbete/hemgift vilket aldrig lämnade föräldrahemmet eftersom hon förblev ogift.

Av häftet framgår att den äldsta bevarade tvivstsömnaden i Skåne är daterad 1684. "Täcktes mönster är den, inom tekniken välkända "valknuten".
      Mönstret består av en figur bildad av band som löper utan början eller slut, i en kvadratisk form med små rutor i hörnen."

Enligt boken var valknuten det mönster som användes mest och i folkmun sa man att det var lyckobringande för ägaren. Blommorna i hörnen på knuten är tulpaner och mönstret mellan tulpanerna föreställer akantusblad. Andra mönster är "åttabladsstjärnor", rosor samt en del "okända" mönster. Vepan har måtten 130x53 cm.
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2010-10-28, 21:51.
      p-son

Comment

Hallå Pålle,
        Intressant, även om tjejerna lyser med sin frånvaro. Jag skall faktiskt kolla
        med Anette Granlund (Antikrundan), en när och kär vän, för våra kuddar
        kan man inte bara vila på.

So long... sim sala kim..kul...

Comment

Inventering i hemmet

Eftersom det är intet nytt på lergodsfronten och viss abstinens vederfaras
          min lekamen, växlar jag in på textilbranschen för att återfå lugnet. Upptäckte helt plötsligt att jag törhända hade smittat hustrun med mitt accelerande textilintresse. Helt plötsligt kom det fram dukar och kuddar från en gammal träsoffa. Intressant till tusen att jämföra dem och mönstret med vad som finns i boken "Skånska Textilier". Att textilierna från hemmet inte har samma dignitet som bokens, vill jag starkt poängtera.

Duk nummer ett är vävd av min mormor som jag aldrig fått äran att träffa. På den andra bilden har två Edvin- Larsson-ljusstakar och en okänd ljusstake fått bilda extrablickfång. Bild fyra, kudden, har jag ingen aning om var den kommer ifrån, men sydd/broderad är den. Om den röda kudden är twist eller ej, har jag inte kunskap att avgöra, men att den sista duken är vävd, och dessutom mycker skånsk enligt boken, det vågar jag påstå.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2010-11-09, 19:22.
          p-son

Comment

Textiltråden

När jag kom hem från arbetet idag upptäckte jag att hustrun hade bytt duk på slagbordet och eftersom den föll mig i smaken, kunde jag inte låta bli att fotografera den. Den är vävd, men var den kommer ifrån ursprungligen vet jag inte. Hittade även en vävd kudde i "skräpgarderoben". Den får också vara med på tråden.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

Vävd duk

I takt med att hustrun "letar" efter julsaker dyker än det ena än det andra upp. Här en vävd duk med måtten 48 x 93 cm. Stjärnor med olika utseende kan sägas dominera mönstret. Härkomsten är okänd.
              Bifogade filer
              p-son

Comment

Dagens textilinköp på "Anders Antik"

Trots att jag endast såg överkastet och kuddvaren på bild, lade jag ett rimligt bud, och se det gick hem! Överkastet som är "Mycket Mycket Fint" och har måtten 276x138 har sin givna plats på Malmstens Talavid-bord vilket i full längd har måtten 223x115. Nu slipper hustrun/jag använda två dukar vid julbordet. Kuddvaren som har måtten 58x64 är sannolikt gamla skånska motiv.
                Vem som är upphovskvinnan är okänt. Kostnad för hela kalaset, dvs Talavidbord och fyra ditostolar samt två okända karmstolar, överkastet och tre kuddvar, är lägre än en ny Talavidstol.
                Bifogade filer
                p-son

Comment

Överkast

"I Indien ligger överkasten på sängarna och underkasten på golvet", men i Trelleborg lägger man överkasten på borden. Kontrasten vitt/finsnickrat och blått/grovt som på bilden kan naturligtvis diskuteras men definitivt inte förkastas. Gällande ursprunget på kuddvaren har experter, AB MMF, kontaktats.
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

Svar direkt från AB MMF

Svar direkt från AB MMF. Här följer korrespondansen:

Hej!
                    Köpte dessa tre kuddvar tillsammans med överdraget på auktion. Det senare är signerat MMF, men kuddvaren är osignerade.
                    Också till min fråga: Har kuddvaren något samband med MMF?

Mycket tacksam för svar

Med vänlig hälsning
                    Per-Åke Olsson
                    Trelleborg

.................................................. ...............................................

Grattis!

Så fina!
                    Det är ett så kallat Duchatell-täcke med tillhörande tre kuddar. Användes att bädda fint under dagen så sängen blev en soffa. Jag känner väl igen mönstren som komponerade av MMF.
                    Hoppas du har möjlighet att använda dem på trevligt sätt. Lägg ut alltsammans på vädring en fuktig dag och borsta rent med en lagom fast borste. Om vi skulle väva kuddarna idag skulle de kosta någonstans kring 25000 kr/ st.

Med vänlig hälsning
                    Angelica Persson
                    MÄRTA MÅÅS-FJETTERSTRÖM AB
                    p-son

Comment

Grattis

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Mina kunskaper om skånska textilier är försumbara trots att jag var med i syslöjden. Överhuvudtaget förefaller PES-kunskaperna om textilier inte var i klass med keramiken.
                        Nja säg inte det, det finns en och annan (eller EN) som gör rätt hyfsade affärer inom gebitet.

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                          Grattis
                          Tackar för det, luchur!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Nja säg inte det, det finns en och annan (eller EN) som gör rätt hyfsade affärer inom gebitet.
                          Nybörjartur kallar jag det!
                          Last edited by Polsson; 2010-11-24, 00:03.
                          p-son

Comment

Stort Grattis även från mig!
                            Kul att du vurmar för textilkonsten.

Comment

Bara att gratta till ett mycket bra köp. Frugan som är textil av sig hänger med. Tittade på priser på AB MMF. Hoppsan vilka priser på kuddar.

Comment

Fynden bara ramlar inn, så ska det va, Grattis, vad blir det nästa gång
                                I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                                X