Alla textilier jag lagt in är Stig Lindbergs.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stig Lindberg-textil
Collapse
X
-
Jag har uppdaterat inläggen ovan med nya bilder.
Jag har fått tillstånd från Ljungbergs Textil att använda dessa. Tack så mycket.
Kommer att få fler bilder och ber att få återkomma."Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
Här är ett tyg till från NK:s Textilkammare. Tyget heter "Papua".
(Bilden utlånad av Bebop Antik)"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
Finns det någon sammanställning över vilka textilier som Stig Linberg designat? Det pratas ofta om hans textiler men jag har bara sett två. Livets träd är den ena och den andra tror jag heter Lustgården. Har han gjort något mera abstrakt?
Abstrakta mönster byggs upp av gemeometriska former som är mer eller mindre utvecklade, så byggs även prickiga, rutiga och randiga mönster upp. Formerna har utvecklats ur den abstrakta konsten som inte var något ny händelse under 1950-talet utan har rötter från 1800-tal bl a. Ce´sanne och Picasso.
Som ni säkert känner till tecknade Stig Lindberg fina figurativa mönster gärna då människor med avlånga halsar ansikten etc. det kan man beskriva vara uppslag hämtade från surrealistisk konst. Undermedvetande, själens hemligheter och drömmens värld av förklädda symboler var budskapet. Exempel på filmtryck är bl a. ”Lustgården”.
Med ett filmtryck menas schablontryck som visa sig vara en schablon av mycket tunt material som läggs på direkt på tyget och därefter sker bearbetningen på ett särskilt sätt. Detta arbetssätt var vanlig just för tidens design.
Det blev långt men jag hade inget annat för migLast edited by Obeslutsam; 2008-09-19, 06:28.
Comment
-
-
Här är ett tyg som var nytt för mig; "Poeme d'Amour".
Bilden utlånad av traderasäljaren Antikkulan."Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
Comment