Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Stig Lindberg-textil - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stig Lindberg-textil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Alla textilier jag lagt in är Stig Lindbergs.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Jag har uppdaterat inläggen ovan med nya bilder.
      Jag har fått tillstånd från Ljungbergs Textil att använda dessa. Tack så mycket.

Kommer att få fler bilder och ber att få återkomma.
      Bifogade filer
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Fantastiskt! Jag tackar så mycket, det är roligt att få se hans designs. Jag är inte alls påläst om S. Lindberg.
        /Elwa

Comment

Jättekul.
          Då blir det ju en hel samling textilier av SL.

Bruce.
          Blir jag tjatig om jag säger att den passar bra in bland dokumentationstrådarna.
          OCH ta gärna bort mitt (det här) onödiga inlägg.

Comment

uua va hiskli storablommi tyscher ja

Comment

Här är ett tyg till från NK:s Textilkammare. Tyget heter "Papua".
              (Bilden utlånad av Bebop Antik)
              Bifogade filer
              Konfucius

Comment

Har ni sett Åhléns skamlösa rip-off på "Herbarium" (jag tycker det, i alla fall)? Finns i deras skyltfönster just nu.

Comment

Är du säker på att det inte är "Herbarium"? Åhlens säljer ju lindbergtyger.
                  Konfucius

Comment

Från Form 1953.
                    Bifogade filer
                    Så är det.

Comment

Finns det någon sammanställning över vilka textilier som Stig Linberg designat? Det pratas ofta om hans textiler men jag har bara sett två. Livets träd är den ena och den andra tror jag heter Lustgården. Har han gjort något mera abstrakt?
                      Man kan nog utrycka att i förhållande till 1800-talet var 1950- talets designer bl a Stig Lindberg, kan formgivningen under 1900-talets mitt uppfattas abstrakt. Men det fanns många riktningar eller s k ismer och dessa mönster hängde intimt ihop med samtida utveckling av bildkonsten och arkitekturen. Konstnärer, konsthantverkare, mönstertecknare etc. inspirerade varandra.

Abstrakta mönster byggs upp av gemeometriska former som är mer eller mindre utvecklade, så byggs även prickiga, rutiga och randiga mönster upp. Formerna har utvecklats ur den abstrakta konsten som inte var något ny händelse under 1950-talet utan har rötter från 1800-tal bl a. Ce´sanne och Picasso.

Som ni säkert känner till tecknade Stig Lindberg fina figurativa mönster gärna då människor med avlånga halsar ansikten etc. det kan man beskriva vara uppslag hämtade från surrealistisk konst. Undermedvetande, själens hemligheter och drömmens värld av förklädda symboler var budskapet. Exempel på filmtryck är bl a. ”Lustgården”.
                      Med ett filmtryck menas schablontryck som visa sig vara en schablon av mycket tunt material som läggs på direkt på tyget och därefter sker bearbetningen på ett särskilt sätt. Detta arbetssätt var vanlig just för tidens design.

Det blev långt men jag hade inget annat för mig
                      Last edited by Obeslutsam; 2008-09-19, 06:28.

Comment

Inlägg om olika trycktekniker flyttade till en egen tråd:
                        /Admin
                        admin@precisensan.com

Comment

"Sortiment" för NK:s Textilkammare 1951.
                          Bilden fotad ur FORM 1962.
                          Bifogade filer
                          Konfucius

Comment

Här är ett tyg som var nytt för mig; "Poeme d'Amour".
                            Bilden utlånad av traderasäljaren Antikkulan.
                            Bifogade filer
                            Konfucius

Comment

"Zulu" för NK:s Textilkammare.
                              Bilderna utlånade av traderasäljaren butti.
                              Bifogade filer
                              Konfucius

Comment

Noterade just en märklighet: "Poeme d'Amour" är märkt med Gustavsbergs studiohand!?
                                Konfucius

Comment

Working...
                                X