Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ebonit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ebonit?

Får Ebonit var med här? Jag vet att det inte brukar definieras som en plast, fast lite generösa kan vi väl vara här?
    En damklockkedja och en berlock - det är allt jag har i riktigt tidig ebonit.
    Båda är nog från 1860-talet - berlocken kan vara från skarven 60-70-tal.

Passade på att ladda upp två bilder med liknande smycken i bruk också :-)
    Någon mer som har något?
    Bifogade filer

Berlocken innehåller dessutom ett fotografi från tidigt 1870-tal också. (kan tillägga att det översta fotografiet är från 1873 ).
    Bifogade filer

Comment

Ebonit ...fenolplast kom på 1909 talet vill jag minnas så...
      Har jag för en gångs skull fel? Jag skulle bli jätteglad om jag har fel för det är så ovanligt.

Comment

Här har vi ett typiskt exempel hur folk får saker och ting till att bli äldre än dom är.
        Folk har en otrolig förmåga att "se" bakåt i tiden just när det gäller antikt, där är det inte framsynthet som gäller det är ett som är säkert.

Comment

Vad jag förstått är inte ebonit fenolplast utan en form av vulkaniserat gummi.
          Bakeliten kommer om vad jag läst stämmer 1908, men bl. a. Celluloiden fanns även tidigare.
          Jag har läst en del i ämnet men det verkar vara en del motstridiga uppgifter... skall googla lite så återkommer jag.

Comment

Åmål den vad då? Ännu ett falsarium såvida inte smycket med kedja är pressad koskit för sådan har funnits länge.
            Det är kul med dessa antagande från folk speciellt när det går att bevisa att något är på tok. Hur är det r det ebonit eller pressad koskit?

Comment

Snabb googling. "Parkesine" presenterades vid Världsutställningen 1862 som den första plasten. 1869 kom Xylonide som egentligen är det samma som Celluloid som patenterades 1870.

Comment

Hör du tramspelle - om du nu vill undersöka saken så finns det massor av belägg på ebonitens användning i smycken på 1860-talet.
                Här kommer en klockkedja till i pressad koskit för dig. Om du vill kan jag leta fram några fotografier där det tydligt framgår att kedjorna är i ebonit, om du nu är värd det.
                Bifogade filer

Comment

Fotografiet från Åmål föreställer Hedvig Björsell (f.1851), och ingår bland drygt 200 fotografier som gått i arv från Oscara Åbergs (för övrigt också född 1851) syskonbarn - jag har köpt dem på en loppis.
                  Det finns fler bilder på Hedvig Björsell, bl. a. även tillsammans med Oscara Åberg, så du får nog trixa till det om du skall få den till ett falsarium.
                  Jag kan väl visa baksidan av fotografiet också.

Fotografi 3 är taget av Ester Efvendahl i Åmål, verksam i slutet av 1860-talet.
                  Här är en förstoring av en bild tagen av Wilhelm von Boeckman i Stockholm. Ännu ett falsarium
                  Bifogade filer

Comment

Jag gav i brådskan fel årtal på fotografi No 2. Det föreställer Anna Ekelund, dotter till stadsläkaren i Åmål och är daterat 1872 på baksidan. Taget av Gösta Florman i Karlstad sista året innan han flyttar sin ateljé till Stockholm. Fast nu börjar det här handla mer om fotografier än ebonit

Comment

Nu skall Vi inte bolla bort korten, 1869 framställdes celluid första gången i teknisk skala men nu var det inte celluid det gällde utan fenolplast (bakelit) och det franställdes först 1909. enl. mina källor, det sa alltid morsan, min son lägg detta årtal på minnet och det gjorde jag.

För tusan ... Ni måste skilja på kollodium förening som celluid är och fenolplast, har ni aldrig läst kemi? Celluid är ett ämne närbesläktat med cellulosatrinitrat (bommulskrut).

Såsom slutklämm kan jag med säkerhet konstatera att ovanstående smycke är någon form av celluid och inte fenolhartz-plast. Tjo ho än en gång blir man inte glad eftersom man har rätt.

Comment

Ebonit är helt enkelt hårdgummi (rågummi plus en överdos med svavel) och fanns i sinnevärlden riunt 1860 - om inte något år tidigare.
                        Det är riktigt att inte blanda ihop de halvsyntetiska polymererna (celluloid etc) med ebonit.

Hectors analys är dessvärre inte alltför knivskarp.

Comment

Just HgF - det var precis vad jag skrev i mitt andra inlägg, och varför jag undrade om jag fick ta upp Ebonit här - det är ju tekniskt sett ingen plast även om det ibland räknas dit - fast jag tyckte inte vi behövde vara så petiga här.
                          På frågan om plasters förekomst under 1800-talet ville jag klargöra att Celluloid uppfanns 1869 och att föregångare kom redan så tidigt som 1856 (Parkesine uppfanns då). Jag är inte bra på kemi, så någon annan kanske kan förklara de närmare skillnaderna för mig - fast helst vill jag nog se lite roliga exempel
                          Fenolplaster eller bakelit har jag överhuvudtaget inte nämnt - det har Hektor stått för.

Comment

Jag tycker dina saker är läckta och det kända ursprung som du redovisar gör dem än mer intressanta.
                            Visst hör ebonit hemma här under plastrubriken. Det är ju en slags föregångare till plasterna med en plastisk tillverkninsprocedur där man pressar föremål i stora serier av en sammansatt massa i formar av metall. I England och Amerika var ebonit ett betydande material för tillverkning av diverse nipper från smycken och småsaker, som vi ser här ovan, till allt möjligt annat, mindre schatull, tavelramar, knivskaft, kolvplattor till revolvrar - t ex kolvplattorna till Smith & Wessons första modell som kom 1859, var gjorda av formpressad ebonit, likaså etuiet som den levererades i.
                            Här i Sverige tycks det inte ha uppstått någon ebonittillverkning att tala om.

Comment

Hgf, hoppas du inte upplevde mig som aggresiv i mitt svar - jag ville bara klargöra vad jag menat så vi slapp mer definitionskäbbel
                              De här klockkedjorna verkar ha varit ganska vanliga utifrån hur ofta de förekommer på fotografier - nästan bara på 1860-talet - de fanns förståss i mässing, guld, hårarbeten och liknande också - fast ebonit är väldigt vanligt. Många har nog dock troligen gått sönder, de är ju ganska ömtåliga. Berlockerna däremot ser man lite oftare. De verkar utifrån fotografierna ha varit vanliga in på 1870-talet.
                              Lite andra småbijouterier i ebonit ser man ibland här i Sverige, jag har sett bilder på sådant som tavelramar och småaskar, men inte så mycket saker här i Sverige.
                              Jag har alla fall bl. a. sett några roliga ordensinsignier som antagligen var juvenalordensinsignier i Ebonit - antagligen 1850-tal.

Comment

Working...
                              X