Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ben eller sten???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ben eller sten???

blev lite inspirerad av AGJs tråd och undrar om någon vet något om det här "ägget" med en elefant innuti jag ser att foten är i någon slags sten men resten? det är väl troligt att det är nån sovernir från nånstans? jag har haft den i många år men aldrig vetat varifrån den är storleken på "ägget är 8 cm långt och 6 cm brett och 5.5 cm högt
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Jag är ingen klippa på sten () men jag tror att det är sk soapstone. Bildgoogla på soapstone carvings så hittar du ett flertal liknande.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

tackar för tipset brodertuck, f,n vad snygga en del figurer var, det är så man skulle vilja byta samlar område,jag tror jag är STEN säker att jag har en björn och två människoskulpturer( bokstöd kanske?) men jag hittade inte elefanten det kanske bara är en souvernir?
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

I tråden Elefantparaden under Övrigt.. visar jag en elefant i samma teknik, inköpt i Goa, Indien i januari i år. De tillverkades som souvenirer i lite olika stenmaterial och modeller. Ditt ägg ser ut att höra till samma kategori.
        Söffe

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
          I tråden Elefantparaden under Övrigt.. visar jag en elefant i samma teknik, inköpt i Goa, Indien i januari i år. De tillverkades som souvenirer i lite olika stenmaterial och modeller. Ditt ägg ser ut att höra till samma kategori.
          Söffe
          en viss likhet söffe, mej jag undrar om själva äggskalet på min är sten? hur mycket väger din?

Comment

Hejsan!
            Oj vad roligt att du visar ägget!
            Jag har en elefant och en ljuslykta som jag köpte i Kathmandu i Nepal, när jag luffade runt i Asien.
            Efter att ha köpt den billigaste biljetten som fanns att uppbringa i hela Bangkok, till Nepal, fick jag en plats på ett flygbolag som hette "Bangladesh Air".
            Anledningen till att resan var så billig var att planet skulle landa i Dakka halv 2 på natten och anslutningsflyget till Kathmandu avgick dagen efter.

Efter att ha avböjt inviter om att stanna i Bangladesh från den äldre, turbanprydde piloten, "sov" jag på ett hotellrum med en minaret utanför fönstret.
            Väl på flygplatsen satt jag skrattade åt skrothögen, som skulle föreställa ett flygplan, som stod utanför gaten. Det var bara det att det var skrothögen jag skulle flyga till Nepal med En nära döden färd senare, i ett skramlande ryckande plan, var jag framme.

Det fanns helt fantastiska karvningar i denna sten överallt i Kathmandu, samt en hel del duktiga silversmeder, handlare med massor av stenar, och enormt vackra tyger. Jag gick in till en silversmed och ritade upp en design på en silverring, valde länge och väl bland de vackra stenarna och kunde hämta den nästa dag för 50.-! Elefanterna (hur sjutton har dom lyckats med elefanten inne i magen) köpte jag som presenter och ljuslyktan och eteriska oljor till mig själv. Det fanns gigantiska utkarvningar i sten för en spottstyver, och jag grät blod för att jag inte fick med mig dessa stora tunga saker i min ryggsäck.

Ja nu har jag babblat på länge och väl om min resa och antagligen gått helt från ämnet, men till alla som gillar stenar, silversmide och genuint hantverk, kan jag rekommendera en resa till Nepal.

På wikipedia finns jättebra information om stenen och jättefina bilder på karvningar på tempel mm:
            Bifogade filer
            Last edited by simco; 2010-04-01, 18:10.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
              en viss likhet söffe, mej jag undrar om själva äggskalet på min är sten? hur mycket väger din?
              Tänk att jag alltid glömmer din viktigaste fråga! Ca 3 hg, längd 11 och höjd 8 cm. Har svårt att tänka mig att ditt ägg inte är helt i sten.
              Söffe

Comment

Precis sådana har jag sett i affären Yerba i Uddevalla! Fina, verkar trixigt att karva ut inuti ägget...

Materialet heter förresten täljsten på svenska.

Comment

Sten kan det mycket väl vara, men absolut inte täljsten , den har inte den strukturen
                  En täljstenssamlare
                  Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Materialet som heter soapstone på engelska kallas täljsten på svenska i alla fall, det känner jag mig rätt säker på.

Däremot är jag inte säker på att det är just det TS' ägg är gjort av, mina afrikanska soapstone-prylar är annorlunda, slätare och inte så "gryniga" liksom. Kan kanske bero på tillverkningssättet iofs, eller så används samma ord för flera sorters sten...

Efter lite fullkomligt ovetenskapliga efterforskningar (Google) skulle jag tippa på att TS' ägg är gjort i marmor, liknande ägg beskrivs som "marble" på sidor där de kan köpas. Ägg som liknar mina beskrivs som "soapstone".

Exempel: "Marble" http://www.dollsofindia.com/dollsofi...egg-CP11_l.jpg
                    "Soapstone" http://bonanzleimages.s3.amazonaws.c...antegg500a.jpg
                    Last edited by Safir; 2011-09-07, 01:31.

Comment

Pyrofyllit / agalmatolit är det nog i prydnadsföremålen.
                      Att det kallas för soapstone i affärer är inte rätt. Soapstone är talk.

Lasse c kommer kanske och rättar mej här. Han är ju vår stenexpert.

Comment

Working...
                      X