Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Målartvätt på gjutjärnsföremål?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Målartvätt på gjutjärnsföremål?

    Inköptes i helgen på den lokala loppisen och jag är glad i den! men inte i färgen, hur får man bort den? Luta av den säger de som kan men det verkar vara så hårt på något sätt. Något annat förslag som är mildare? Under finns inget att rädda, föregående ägaren hade för 20 år sedan gjort ren den från rost och originalfärgerna, den hade varit målad som ett hästhuvud.

    Ålder?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Det finns ju ta-bort-medel för färg, tycker du att det är för starkt oxå kanske? Antar att det är metall under. Tänd en eld och lägg i huvudet så försvinner färgen!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Jag kan fixa det åt dig Tingeling, jag har en dopplut som tar bort fett och
      färg utan att skada metallen.

      Comment


      • #4
        Bugar & tackar!

        Det får vi tacka för AF! Har sett en avlutad äldre gjutjärnssak förut och det blev stora gropar i metallen, det vill jag undvika.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Man får inte ha för starka saker och sedan ska man ta upp den direkt när
          färgen är borta.

          Sätter man i en porösare typ av metall i ett lutbad och låter den sitta ett
          dygn så kan metallen kola ur och blir då svart och ful och i vissa fall kan
          det även äta på metallen så du får porer på ytan.

          Comment


          • #6
            Varmluftspistol.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment

            Working...
            X