Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverglans för mindre bemedlade?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silverglans för mindre bemedlade?

Sitter här och håller i en ljusstake som glänser men helt utan minsta spår av silver. Den tillhör en hel uppsättning olika föremål som ett bullfat med skål av rosa glas, stor lockskål för strösocker, gräddkanna och sockerskål. Ena ljusstaken har rasat i golvet vid något tillfälle, gått i tre delar och limmats ihop igen. Silverglansen kommer från ett ganska tjockt lager någonting över en mörkare metallstomme, det har börjat flagna på vissa ställen. Jag skulle gärna vilja veta hur de är gjorda och få tips om hur jag vårdar dem. Dessutom vill jag veta om de är värdelösa nog att platsa i stugan... Jag ber alltså inte om en värdering utan om en antivärdering. Bullfatet och strösockerskålen kommer jag att behålla i vilket fall som helst men jag måste ju göra av det övriga nägonstans...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Hallon Bizan,
    Bra att håller farten, annars är det lätt att somna. En bild skulle nog underlätta bedömningen.
    So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallon Bizan,
      Bra att håller farten, annars är det lätt att somna. En bild skulle nog underlätta bedömningen.
      So long...
      Höll på att somna så jag var ju tvungen att göra något. Fixar bild på studs...

Comment

Mina inte så jättefina ljusstakar:

Click image for larger version

Name:	Ljus1.JPG
Views:	1
Size:	57,3 KB
ID:	547472 Click image for larger version

Name:	Ljus2.JPG
Views:	1
Size:	38,6 KB
ID:	547473

Comment

formentlig nickel eller alpaca som ikke bliver mørk som pletsølv.

Comment

Jag skulle just svara, men Hose hann först. Ja, om dina ljusstakar glänser utan polering och flagar är de förnicklade. Basmetallen är sannolikt legeringen alpacka eller nysilver dvs. koppar/nickel/tenn/antimon.

Comment

Tack hose och Qrt.S, det var något sådant jag tänkt mig...

Vad gäller skötsel antar jag att det räcker med att diska med mjuk svamp och sedan låta bli att fingra på grejerna så det inte blir smetiga fingeravtryck.

Förnicklat nysilver kan väl inte gärna vara särskilt värdefullt, men hur ska tjuvarna veta det när de bara kikar in genom stugfönstren för att se om där finns något värt att ta. De flesta som får syn på dessa saker tror att de är av välputsat silver. (Där har vi nog en av orsakerna till det grundlösa ryktet om mammas stora förmögenhet - om det bara varit sant! *suck*) Min uppsättning nickel får nog stå i lägenheten i alla fall...

Comment

Working...
              X