Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryskt mynt eller pin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ryskt mynt eller pin?

Har hittat en konstig "brosch"/"pin" you name it bland mina arvegods från farmor och farfar. Förstår inte vad det kan vara.

Det ser ut som ett mynt, men med en nål bakom. Vad jag hittat på nätet är "trycket" från ett ryskt mynt "Russia Catherine I POLTINA Ruble", vilket är en halv ruble om jag förstått rätt.. Det jag inte förstår är varför den där nålen sitter fast bakom..

Är detta ett mynt eller en pin av nåt slag?

Click image for larger version

Name:	P1050189.jpg
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	636083Click image for larger version

Name:	P1050187.jpg
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	636082

Myntet är mycket riktigt en poltina, dvs 50 kopek eller en halv rubel från 1726 från Katarina I:s regeringsperiod.

Det är ganska vanligt att man ser silver- och guldmynt som har använts som broscher. Det finns till och med silvervarufabrikanter som tillverkat ramar för att infatta mynt till broscher. Ofta ser man jubileumstvåkronan från 1897, i anledning av kung Oskar II:s 25-åriga regeringstid, som brosch.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Myntet är mycket riktigt en poltina, dvs 50 kopek eller en halv rubel från 1726 från Katarina I:s regeringsperiod.

Det är ganska vanligt att man ser silver- och guldmynt som har använts som broscher. Det finns till och med silvervarufabrikanter som tillverkat ramar för att infatta mynt till broscher. Ofta ser man jubileumstvåkronan från 1897, i anledning av kung Oskar II:s 25-åriga regeringstid, som brosch.
      Tack så mycket för infon. Hade ingen aning om det. Är inte så jätteinsatt när det gäller mynt eller äldre grejer överhuvudtaget..

Finns det några knep för att se om myntet är äkta/falskt?

Comment

Myntet är säkert äkta. Själva nålen verkar ha blivit utbytt någon gång.

Hade det inte funnits nål på baksidan hade man kunnat väga och jämföra med den vikt som anges i myntkataloger med förslitningen i beräkning. Mäta och jämföra med mynt från samma år kan man också göra.

Comment

Är ett ryskt mynt som detta, fast utan nål, värt något idag?

Comment

Working...
          X