Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick/försilvrat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bestick/försilvrat

Lägger frågan här eftersom besticken är 18/8 rostfritt stål , försilvrat.
    Någon gång, tidigt 80-tal, köpte jag 12 gafflar och 12 knivar som har namnet Carl Philip. Det var då utförsäljning av besticken. Det finns fyra i varje förpackning. Jag hittar ingen uppgift på var besticken är tillverkade. Nu när jag googlar får jag bara upp prinsens nya silverbestik.
    Bifogade filer

Jag fann denna tillverkad av Mema/GAB i silver och formgiven av Jerker Wessfeldt, men jag tycker inte att det är samma.

Upptäck sveriges största sortiment av matsilver & nysilverbestick online! Stort utbud från ledande leverantörer - snabb leverans, bra priser och hög service.

Comment

Tack för länken. Nej det är inte samma Carl Philip.

Comment

Du kan nog utgå ifrån att de kommer från Sydostasien och att de är resultatet av spekulation kring namnet Carl Philp. Det finns ju inget samtida stildrag i formen utan det verkar endast vara en godtycklig modell som lika gärna kunde ha hetat Victoria eller Madeleine, på samma sätt som det finns massor av avsomnade vardagsprodukter som bär de gamla Hagasessornas namn.

Comment

Förmodligen utgavs de i samband med Carl-Philips födelse 1979. Så visst är det en förmodad försäljningsspekulation. Någonstans har jag sett en fråga om kaffeskedar och om det finns bestick i samma model, svaret där (om jag minns rätt) var att det enbart gjordes kaffeskedar och att de tillverkades under en kort tid. Minns att jag blev lite förvånad över svaret. Du har nog rätt om ursprung. Det står inget på förpackningen. Jag gillar mina bestick och använder dem så då får de förbli anonyma. Tack Hgf.

Comment

Working...
          X