Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sked av vadå och varifrån? [ID:konfektsked, NilsJohan, "Amsterdam"]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sked av vadå och varifrån? [ID:konfektsked, NilsJohan, "Amsterdam"]

Hejsan.

Den här skeden ser ju väldigt prålig ut men det är nog en ulv i fårakläder om jag förstår det rätt. Är det någon som vill tycka till så är jag tacksam. Längd: 11cm.

Mvh/Urban

Det är en konfektsked i NilsJohans serie Amsterdam från 1950-talet. ALP står för alpacca/alpacka.

Comment

Kaptenen.

Vad är det för legering? Nickel?

Mvh/Urban

Comment

Här är två länkar...

och sedan ett mycket intressant folkbildande radioföredrag

Höganäs tidning torsdag 1 november 1928

Hur man gör en silversked
        Ur ett radioföredrag av direktör Josef Anér återge vi följande intressanta skildring över tillkomsten av en sked.

Comment

Hejsan
          Tror inte att din sked är Amsterdam från NilsJohan. Har själv tårtbestick och lite annat från den serien och de ser ut så här...
          Bifogade filer

Comment

på den här länken finna Amsterdam och annat smått o gott.

Comment

Jag kan ha fel, märkningen skiljer och mönstret är inte exakt detsamma. Blomman är det däremot.

Det jag gick efter var att mina föräldrar fick en i princip komplett uppsättning Amsterdam med kakfat, cigarettbägare, sockerskål och gräddkanna, konfektskålar och diverse uppläggningsbestick, you name it, allt som allt ca 200 delar i lysningspresent och just denna konfektsked finns med bland allt detta.

Comment

Varför skulle den inte kunna vara från Amsterdam? Om den vore från Nilsjohan så varför är den inte stämplad på samma sätt då? Många mönster är internationella och kan kopieras hur som helst.

Comment

Working...
                X