Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystisk sked.[ID:Auran Kultaseppä Oy, Åbo, 1953, 813-silver]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mystisk sked.[ID:Auran Kultaseppä Oy, Åbo, 1953, 813-silver]

Hej.

Om denna är av silver eller nysilver vet jag inte så därför lägger jag in frågorna här. Vad är den gjord av, vilket land och vad ska en sådan sked användas till?

Mvh/Urban

Finskt silver.
    Någon annan klarar nog att fixa med resten; årtal stad och mästare så jag gissar inget - det blev visst fel sist alla fall :-)
    Runt 1950 lär det vara efter en snabb uppskattning.

Comment

Sleven/skopan är tillverkad i Finland av Auran Kultaseppä Oy (örnhuvudet) i Åbo (Mariamonogrammet som påminner om Västerås stadsstämpel) 1953 (Z 6). Kronan i hjärtformad stämpel är Finlands kontrollstämpel motsvarande svenska "kattfoten". 813H är finhalten dvs 813/1000-delar rent silver= hopea H.

Qrt.S får bekräfta stämplarna och säga om min gissning på att detta är en gräddskopa/-slev är rätt!

Comment

Tack för svar.

Ha,ha det här är som att sätta sig på skolbänken på gamla dar. Jag får skrivkramp av att göra alla mina egna anteckningar. Vilken kompetens det finns på PES.

Mvh/Urban

Comment

Jaha skall Qrt.S sätt sin näsa i blöt här också. Nej bästa kaptenen, din gissning är inte rätt även om stämplarna var det. Det är en sockersked för strösockerskålen. Ganska typisk finsk sådan. Och umeubbe Urban. Jag har ju bett dig sätta in mått för att man skall uppfatta storleken rätt. Denna "sked är ca. 12 cm antar jag. Modellen heter "Ruusu/rosen", väldigt populär på 50-60-talet och än idag.
          Last edited by Qrt.S; 2009-03-24, 16:26.

Comment

Ja, att det var en strösockersked slog mig aldrig. Åter igen en finsk typ av bestick som jag inte tidigare stiftat bekantskap med.

Comment

Ja det tidigare förmålet var visst potatisgaffeln. Iden med denna strösked är den, att skopan rymmer ungefär lika mycket som en sockerbit är stor. Då är det lätt att räkna hur många "sockerbitar" man sätter i sin tekopp. Etiketten säger ju att man serverar bitsocker med kaffe och strösocker, eller fintsocker vi vi kallar det här i Finland, med teet.

Comment

Hejsan.

Tack för svar och Qrt.S, förlåt att jag glömde att skriva längden på skeden jag ska försöka att bättra mig. Till Kaptenen vill jag bara säga, "gråt inte för du tillhör toppen ändå" man kan ju inte veta allt och det var nog inte bara du och jag som fick lära sig nått nytt idag

Mvh/Urban

Comment

Working...
                X