Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dräktsmycke - Norge? Vilken tillverkare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dräktsmycke - Norge? Vilken tillverkare?

Ett dräktsmycke som jag antar är från Norge, sannolikt tidigt 1900-tal. Märkt 830S, plus ett märke som ser ut lite som en stiliserad fjäril, med tre platt ovala former, de yttre böjda.

Finns någon på detta forum som kan upplysa om silversmedens namn?
    Undrar Morrie
    Bifogade filer

Måske Åse måske Holmsen. Måske en tredje
    Du må sætte billede af stempel på. Fokuser på KUN mesterstempel.

Comment

Tack hose för svar. Jag kan tyvärr inte visa bättre bild - min kamera kan inte ta närmare än så här.

Comment

nej men så kan du kan fokusere på det sted. På nuværende billede fokuserer du et helt andet sted.

Comment

Ja, pröva gärna att ta några fler foton. 830S syns ju så tydligt, så med lite tur eller skicklighet kan kanske den sista stämpeln bli lika tydlig. Ta från lite olika vinklar och låt gärna ljuset falla in från olika håll. Utomhusbilder blir ofta bättre än inomhusbilder. Med lite trixande borde det gå att få en bra bild även om du inte har flottaste fotoutrustningen.
          I dagens digitala fotovärld kan man ju unna sig att slösa med fotograferandet, värre var det då man som fattig student drog sig för att lämna in semesterfilmen på 24 kort för framkallning. Det var ju så dyrt...
          Lycka till.

Comment

Kanske du kan fråga den här mannen? Om inte han vet, är det nog ingen som vet.

Comment

Tack Hugo och Cydonia för uppmuntran till vidare forskning!

Comment

Kan vel också säga att den här typen, med hjärta, kallas Kronsølje eller Mariasølje i Norge.

Comment

Tack vare fina länken jag fick vet jag nu att söljan är gjord av Julius Marinus Frisenberg (1844-1900), dansk som
                  etablerade sig i Lillehammer 1868. Firman finns fortfarande.

Comment

Oj, jättegammal! Mycket vacker sølje också

Comment

Working...
                    X