Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

guldhänge/brosch

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• guldhänge/brosch

Hej !
    En vacker brosch som man gjort om till hängsmycke men man kan välja vad som. Någon som vet när den tillverkades.
    Bifogade filer

Hej Birgitta (och kanske granne).
    Jag kan inte så mycket om smycken men undrar vilken metall den är i och om det finns några stämplar?

Comment

Det är guld och stämplarna sitter på den vänstra bilden, det är lite svårt att få bra bilder när jag inte lärt mig kameran annu men det går nog om jag provar lite mer. Granne man vet ju aldrig,jag bor mitt i centrala Handen

Comment

Jag ser att Du kan använda den som brosch fortfarande eller hur. Du bör kanske fixa till nålen bara så Du inte tappar den. Jag är skitdålig på stilar Det är vännen Jung-Kee som kan mer om sånt men jag tycker att det är lite jugend på den, men jag kan ha fel. Vad står det på stämplarna då kan man utläsa var den är gjord och viket år. Jag tycker den var häftig
        Hälsningar från andra sidan skogen LasseC

Comment

Utan lup så är det svårt att se alla stämplar men det ser ut som att det står
          ovh eller gvh sen är det en rund cirkel med ett r eller x i sen är det ytterligare en stämpel som tyvärr hamnat under ett av blomfästets fäste,som en rektangel med siffror i tror jag.Säkert inte till så mycke hjälp. jag får nog skaffa en lupp

Comment

Spring över till Claes Olson Han har billiga och bra luppar
            mvh Lasse

Comment

Stilen är väl snarast vad jag brukar kalla "för-jugend", jag vet inte vad andra brukar kalla den - nyrokoko 1880-/90-tal.
              Den kan ju vara lite nyare också - men jag skulle tro att den är från runt sekelskiftet 1900.
              Vi får väl se om någon säger emot eller vad stämplarna sedan visar

Comment

Nu har jag fått fram var vad det är för stämplar. Det står G.V.H. En tulpan i en cirkel. 18k .tre kronor och under en där det står R9. Kan någon hjälpa mig att tyda var och när detta är tillverkad.

Comment

GVH är tillverkarens signatur. Jag har tyvärr inte någon bok över guldsmeder.
                  En "tulpan i cirkel" Kan Du ha sett den stämpeln upp och ned och det skall vara Stockholms symbol S:t Erik
                  18 K = 750/1000 guld eller 18/24delar
                  R9= 1967 så smycket är inte så värst gammalt
                  mvh Lasse

Comment

Tack för svaret. trevlig helg!

Comment

GVH er GULDVARUHUSET I KÖPING AB i perioden 1995- til idag. Tidligere var det
                      GVH GULDVARUHUSET AKTIEBOLAG i STOCKHOLM i perioden 1923- 1965
                      Så mon ikke vi skal regne med at årstalsbogstavet er noget andet end R9. 1965 er P9.

Comment

Jag tittade mer noga nu och det står B9 under fästet. Detta halsband har nämligen tillhört min svärmors mamma så det lät lite väl ungt på årtalet om hon har haft det i sina ägor. Vilket årtal står B9 för??

Comment

B9 = 1952

Comment

Tack för svaret . Ha en trevlig kväll!

Comment

1952 verkar vettigt. Har en mkt snarlik brosch/hänge från 1946.

Comment

Working...
                              X