Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverhalband,armband,en broch

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silverhalband,armband,en broch

Hej !
    Vet någon något om detta? Armbandet har 6 metalliska stenar på varje kvadratlänk och är silverstämplad+det står 835 stämplat under.
    Halsbandet har i blomman en stor sten och sedan är det 13 sternar i olika storl. det är också stämplat och har en sifferstämpel 830
    Broshen vet jag bara att den kom fråm min gammelmormors syster från USA:
    Bifogade filer

Det är väldigt svårt att se på bilderna vad det kan vara. När Du säger metalliska stenar kan det röra sig om markasiteter. Det kan också vara glas som är belagda med spegel. Svårt att veta. Det lilla smycket vågar jag inte uttala mig om.
    Det stora är någon typ av camé men om den är framslipad i en agat verkar det inte, då den verkar ljus i botten.
    830 resp 835 är nog stämplar som anger silverhalten i tusendelar.
    830 är vad man kallar verksilver
    925 är sterling silver

835 har vi nog aldrig använt i Sverige

Försök att ta några närbilder på smyckena så kan vi se om vi kan hjälpa Dig mer
    mvh DG

Comment

Det kommer nya bilder så fort jag får tag på en digitalkamera:-)

Comment

Det är som Lasse skriver silver i halsbandet och armbandet, 835/1000 resp. 830/1000 silver. Armbandets stenar är förmodligen markasiter och formen antyder 1940-tal. Halsbandet är det svårt att säga något om utan en bättre bild, men modellen som sådan har tillverkats kontinuerligt de senaste 150 åren. Halten 835/1000 ger dock en vink om Tyskland eller Finland 1920-60 ungefär. Broschen antar jag saknar stämplar eftersom du inte nämner några? Camén i lågrelief är förmodligen snidad i ben eller gjuten i plastmassa.

Comment

Working...
        X