Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brosch, info om denna???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Brosch, info om denna???

hejsan
    jag är ny på forumet så nu prövar jag lyckan.
    Någon som vet något om denna Brosch el någon gissning, ålder o,s,v
    Tacksam för alla svar
    Bifogade filer

Är det så att det är en gammal parfymflaska som är klädd med metall på framsida. Svårt att se vilken metall. Silver kanske. Tror inte den varit brosch från början utan kanske gjorts om senare. Jag tror att J_K får gissa på ålder han är bättre på stilar än jag. Stenen skulle kunna vara en turkos men kan lika gärna vara en glas. Svårt att bara se på en bild.
    mvh DG

Comment

Tack för det snabba svaret. Det är en Turkos pärla/sten, ser inte ut som glas, men vad vet jag *S*

Comment

Ok det är lite svårt att bara se på en bild. Det verkar som blommorna är emaljarbeten. Jag trodde någon skulle svara på vad stilen heter.
        Kul smycke
        DG

Comment

Trevlig liten sak, parfym eller snusflaska, troligen det senare. Kan inte säga så mycket mera då jag inte är bekant med föremålstypen. Stilen är någon obestämbar östkulturhistoria. Nålen är väldigt fult gjord i jämförelse med flaskans vackra fattning och förmodligen ditkommen senare, åldern förmodligen inte så hög ändå med tanke på emaljen, färgerna och stenarna. För att gardera mig så säger jag att den med största trolighet är gjord efter 1920. Flaskan med proppen kan dock vara äldre, då den går i en annan stil och håller en annan kvalitet än det övriga arbetet.

Comment

Ja just det ja, välkommen Ina!

Jag vill också tillägga att det föregående inlägget bara är min gissning, och absolut inte något som jag är säker på!

Comment

Tackar och niger.
              jösses vad roligt det här var, nu har jag suttit i flera timmar och snurrat runt på detta forum och som lett till andra sidor.

Jätte mycket tack för ditt svar, men hur har de kunnat haft snus i denna lilla flaska som inte är större än ca 2 cm??

Comment

J_K tror Du inte flaska och inklädning är samtida 1920 kan jag tro. Jag tycker mig se en gänga på flaskan Om det varit tidigare skulle nog proppen suttit fast på annat sätt Men jag tror som Du att den gjord till smycke senare då det inte ser ut som spänne och även kjedja inte passar riktigt ihop.

Comment

Kan vara luktsnus Det är ett ett torrt pulver som man hade i mycket små flaskor Fanns att köpa så sent som på 60-talet i små plastburkar ungefär 2 cm stora. Så jag håller nog med J_K även på den punkten. Det enda som motsäger det är glasstaven som brukar finnas på parfymflaskor eller vad säger vår vän i norr-
                  DG

Comment

Oj! Jag hajade inte att flaskan var så himla liten! Trodde att den var mycket större!

I så fall måste den vara till parfym. Och åldern är jag fortfarande osäker på, men jag tror att den är senare än 1920, jag sätter den i spannet 1920-1970. Nu när jag tittar noga på bilden så blir jag osäker på om det är emalj i blommorna, det ser snarare målat ut. Vilket gör att jag tror att åldern är ganska ringa. Kan du se om det är emalj eller färg, Ina?

Comment

Staven finns även till luktsnus, alltid på österländska flaskor faktiskt, men den skall vara tillplattad i änden och den här ser rund ut plus att storleken är i lite väl snålaste laget...

Comment

Förlåt, förlåt, jag ljög, nu har jag mätt flaskan med skruvproppen. 3,5 cm utan broschnålen. Sedan ser jag de små ringarna där kedjorna sitter fast är lödda, så det kan vara som ni säger att det gjorts senare. Blommorna verkar målade.
                        Så mycket vet jag att den är över fyrtio år gammal *S*

Comment

nu jag fått veta av min mor att den är över femtio gammal och så glömde jag säga att hålet i glasstaven är som ett nålsöga.

Comment

bild på en annan

här sänder jag en bild på en annan som jag ska köpa.
                            Bifogade filer

Comment

Working...
                            X