Warning: Undefined array key "birthday_search" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "joindate" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "posts" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "posts" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "privacy_options" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Undefined array key "lastactivity" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in .../vb5/route/profile.php on line 74 Intressanta örhängen - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Intressanta örhängen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Intressanta örhängen

Köpte mig ett par fina örhängen på en loppmarknad.
    När jag kom hem upptäckte jag att de hade små stämplar på sig.

Dessa tre stämplar finns:
    CR

*(stjärna) 1962 AL (är dock inte helt säker på siffrorna... 162 ser jag tydligt, men 9 skulle kunna vara en 8)

750 (siffrorna står i en avlång romb)

Är det någon som vet vad det betyder? Går det att uppskatta ett värde på örhängena utifrån stämplarna?

Tacksam för svar
    Last edited by Gäst; 2012-01-05, 18:37.

Hej och välkommen till forumet!

Utifrån stämplarna så har du hittat ett par italienska guldörhängen från firman CR som är registrerad som nr 1962? i Alessandria (AL). 750 motsvarar 18 karat.

Stämplarna med stjärnan används från 1968-.

Du får gärna ta en bild på örhängena och stämplarna.

Comment

Tack för för svar!

Tyvärr är stämplarna så små att de inte går att fånga på bild.
      Bifogar ett par bilder på örhängena ändå.
      Är det troligast att 18K anger halten på stenarna eller är själva "silvret" i vitt guld måntro?
      Känner du till firman CR?

Tack igen
      Bifogade filer

Comment

Tyvärr så kommer jag inte fram till vilken juvelerarfirma som står bakom initialerna CR.
        Lyckas du blir klok på vilka siffror det står i koden skulle jag kunna tänka mig att SStempeln på Antikprat kan hitta tillverkaren i de listor han har.

750 står alltså för finhalten på guldet och det motsvarar 18 karat. Diamanterna är små, men de droppformade pärlorna är riktigt vackra. Grattis!

Det är inte alla gånger så lätt att värdera!

Comment

Kaptenen hänvisar till signaturen SStempeln i forumet Antikprat. SStempeln har där svarat följande:

Ja, om det står "1962AL" så vet jag precis vem det är.
          Däremot vet jag inte om man kan få ihop det med "CR".
          Stämpeln/stämplarna kanske är feltolkad(e) - eller så är "CR" något annat än en förkortning av firmanamnet.

"1962AL" tillhör en firma vid namn "Fratelli Ghezzi" = Bröderna Ghezzi, i Valenza i Alessandria-regionen.
          Jag tror att namnet har förändrats under åren, eftersom olika listor ger något olika förnamn. Dessutom finns en sådan firma i flera italienska städer.
          Firman "Ghezzi S.N.C." (i Valenza) noteras både för Mario och Elia / Giuseppe, även som "Ghezzi & Co.".
          De tycks t.o.m. ha samma telefonnummer.
          Nuvarande stämpel är registrerad 1972, och även om det kan finnas en tidigare registrering, så vet vi ju att dessa örhängen inte kan vara äldre än 1968, då stjärnan finns med i stämpeln.
          Firman noteras som "tillverkare av färdiga produkter", d.v.s. inte halvfabrikat eller liknande.

SStempel anmodar frågaren att eventuella fortsatta frågor ställs på AP i denna tråd: http://www.antikviteter.net/cgi-bin/discus/discus.cgi

Comment

Tack så mycket SStempeln och Qrts!

Min uppkoppling har strulat rejält de senaste dagarna.

Bellamaria har du möjlighet att försöka få fram lite bättre bilder på stämplarna! Det kanske räcker med att du beskär originalbilden.

Comment

Working...
            X