Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guldkors 56K

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Guldkors 56K

Har fått korset för 20 år sedan och nu är det dags att kolla upp vad det är för stämpel. Tacksam för all hjälp eftersom jag själv inte har lyckats komma fram till nåt vettigt

Med vänliga hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

För att stilla din nyfikenhet så säger jag A sen säger förhoppningsvis Qrt.S B!

Ryskt och ser ut att komma från Moskva.

56 zolotnik vilket motsvarar 583/1000 eller 14 karat.

Jag är ganska säker på att han önskar bättre skärpa på stämplarna.

Comment

Ja, så är det kanske Har jag väntat så länge så finns det inte mycket tålamod kvar. Låter spännande med Moskva. Jag googlade på ryska guldstämplar häromdagen men det som står på nätet handlar om kvinnohuvud vända åt olika hål beroende på årtal. Efter 1917 tillverkades nog inga kors. Då brände man kyrkor eller gjorde dem till förvaringsutrymme...Präster skickades till Sibirien till en säker död så man riskerade nog inget då och la korstillverkning på is till bättre tider. Men man vet aldrig. Det vore ju häftigt att ha ett kors som man gjorde i smyg

Här kommer en bättre bil efter 1000:e försöket...Stämplar är inte så tacksamma att fotas...

Bifogade filer

Comment

Vet du Bonnie, jag brukar mera sällan röra mig i denna sektion. Det var Kaptenen som i ett PM uppmanade mig att ta en titt på ditt kors. Så du skall tacka honom.

Saken är ganska klar. Det är otvivelaktigt ett guldkors för ortodoxa (tvärslån på foten) gjort i Moskva 1882-1898. Vem smeden är, är lite svårare att säga för jag kan inte riktigt se vilka initialerna är.... BC? BE kan inte riktigt vara, men berätta om jag antar fel.

BC eller latinskt VS torde vara Vasilij Sergejevitsh Sikatchev. Han verkade i Moskva ca. 1883~1912. Det finns en möjlighet att det även skulle kunna vara Vasilij Semenov 1853~1900, men vilkendera det är med säkerhet vet jag tyvärr inte....troligen den förstnämnde.

Javisst ja, guldhalten är 56 zolotnik mao 583,33/1000 eller 14 karat

Ja kvinnohuvudet eller kokoshniken. Den kommer senare först efter detta märke 1898.

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
          Vet du Bonnie, jag brukar mera sällan röra mig i denna sektion. Det var Kaptenen som i ett PM uppmanade mig att ta en titt på ditt kors. Så du skall tacka honom.
          Tack Kaptenen!
          Jag ska också tacka dig, Qrt.S! Tusen tack för ditt svar!
          Last edited by bonnie; 2011-03-03, 17:43.

Comment

Working...
          X