Har genom åren tagit hand om släktens efterlämnade saker som ingen annan ville ha. Nu, vid 70+ så börjar jag tänka på vem som vill fortsätta att bevara möbler, linne, smycken, brev och gårdshandlingar. Här är en del av smyckena som nog inte värda några större summor, men de har andra särskilda värden för mig och jag vill ge dem till rätt person. Flera av dem var ju gammalmodiga redan då jag fick dem. Tror ni att de kan användas nu för tiden?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ärvda smycken
Collapse
X
-
Absolut kan dina smycken användas!
Att handa "vintage" kläder har bilvit mer och mer populärt sedan en tid tillbaka, och kläder med eftertraktade designers och modeller säljer bra på de stora auktionshusen. Med intresset för vintage-kläder följer även intresset för tidsenliga bijouterier. Jag kan tyvärr inte uttala mig om värdet på dina smycken, men ta gärna närbilder på detaljer. Tex stenarnas infattning på det första halsbandet. Pärlorna, odlade eller syntetiska? Stämplar på armbanden. Smyckena är helt klart dekorativa och värda att sparas. Men för mer ingående information behövs lite fler bilder.
Mvh Simco.
-
Jag kan inte heller uttala mig om ev. värde på dina smycken men på frågan om dina smycken kan användas nuförtiden så blir mitt svar ett klockrent ja!
Utöver det är min erfarenhet av smycken "som ingen annan ville ha" att den kunskap jag äger om de jag har av "samma sort" nu flera år senare också har blivit eftertraktade i familjen/släkten. Vi vet vem som bar dem och det har visat sig vara minst lika värdefullt som det reella värdet på de smycken "som alla ville ha" och som nästan aldrig användes.
Comment
-
Vet inte om det rör sig om odlade eller syntetiska pärlor. Halsbandet är ca 150 cm långt, en del av pärlor varierar i storlek. De känns nästan lite feta och varma då man håller i dem. Jag tycker om färgen som är rosa-grå-champagne-tonade beroende på hur man bär dem och vilken färg bakgrunden har. Låset är inte särskilt imponerande, snarare mycket enkelt och består av en tunn metalltråd-slinga? mellan två små grå metall?pärlor. Min äldsta moster lär ha burit det någon gång på 1920-talet.
Comment
-
Det verkar vara markansiter i örhängena som ser lite jugendaktiga ut i stilen (fina!), även om jag inte ser dem så bra. Finns det stämplar?
Granatsmycket är jättevackert!
De två grejerna under ser ut som de kan vara scarveshållare (används istället för att knyta dem), men jag vet inte hur de ser ut på bakifrån, så jag kan ha fel.
Comment
Comment