Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antikt Armband

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Antikt Armband

Detta armband har funnits i släkten sedan emigrering från Frankrike under senare delen av 1500 talet. Låset har under 1900 talet blivit moderniserat och den ursprungliga "kroken" har blivit ersatt med den typ av låsning som syns på fotot. Total längd 22.5 cm
    Srenarna lär vara Ametister.
    Nu till frågan: Ska jag lämna in det till någon juvelerare och få låset ersatt med en krok av den ursprungliga modellen??
    Bifogade filer

Detta smycke har tyvärr ingenting med 1500-tal att göra. Varken stenarnas slipning, infattningen eller formspråket i övrigt är 1500-tal. I mina ögon ser det ut som ett högst vanligt modernt strassmycke, glasbitar infattade i förgylld mässing, men det kan en riktig guldsmed enkelt verifiera.

Comment

Tack för svaret men detta smycke finns på ett porträtt från just den tiden avbildar en kvinna med just detta armband.

Comment

Kan bara hålla med Finmicke, du får nog visa bild på det porträttet, det här ser på inget sett ut som ett 1500-talsarmband...

Comment

Ser man ring mot ring i armbandet, finns inget slitage, mitt Bismarck amband som är använt 4-5 år, är redan kasst och har längt sej med 1 - 2 cm på grund av slitage, det här armbandet ser alldeles nytt och oanvänt ut.
          I’m a real mean bitch!

Comment

Mycket svårt att säga om det är äkta ametister eller glas. Vad som talar mot glas är att det inte finns några repor i stenarna.
            Slipningen kan vara en äldre slipning och den här ljusa färgen på ametist kallades för Rose la France när jag höll på med stenslipning
            DG

Comment

Kanske är det något äldre stenar - men absolut inte 1500-tal, man facettslipar inte stenar på det här viset under 1500-talet. Finns exempel på rosenslipning men ingen diamantslipning. Och armbandsmodellen hör hemma på 1900-talet.

Comment

Working...
              X