Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En äkta Bruno Liljefors brosch?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En äkta Bruno Liljefors brosch?

Hej!
    Så här är historien om hur broschen hamnat hos mig.
    Min farmor Maria Karolina Källman Renström (kallades Maja) levde mellan 5/6 1884-10/6 1959 i Falun. I sin ungdom uppvaktades hon av Ernst Rolf, (Ernst Ragnar Johansson 20/1 1891-25/12 1932) även han en "Faluit".
    Enligt muntlig berättelse kände Ernst Rolf Bruno Liljefors (14/5 1860-18/12 1939). Det berättas vidare att Ernst Rolf fick denna brosch av Bruno Liljefors vid något tillfälle och att han i sin tur gav den till min farmor.

Jag har använt denna brosch väldigt mycket tidigare, men sedan jag kommit på att den kanske är oerhört värdefull ligger den i ett trä etui.
    Jag har lämnat in den på Bukowskis en gång, men de kunde inte ge klara besked. De visste inte om han hade gjort broscher men samtidigt kunde de heller inte avfärda det.

Är det någon av er som tror, vet eller har en teori?
    Vore väldigt spännande att höra!
    mvh
    Marika
    Bifogade filer

Jag har mycket svårt att tro att Bruno Liljefors skulle ha gjort denna brosch. Porslinsplattans infattning är enklast möjliga och i form av en enkel mässingsram. Tillverkningstiden är troligtvis runt 1900. Tavlan som broschen bygger på hänger på Nationalmuseum och är målad 1897. Den 2,4 meter breda målningen föreställer två havsörnar som attackerar en storlom.

Utifrån ditt foto, ser motivet på broschen ut som det är tryckt och inte handmålat och har mycket gemensamt med sekelskiftets tryckta souvenirporslin. Troligen tillverkad i Tyskland.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Jag har mycket svårt att tro att Bruno Liljefors skulle ha gjort denna brosch. Porslinsplattans infattning är enklast möjliga och i form av en enkel mässingsram. Tillverkningstiden är troligtvis runt 1900. Tavlan som broschen bygger på hänger på Nationalmuseum och är målad 1897. Den 2,4 meter breda målningen föreställer två havsörnar som attackerar en storlom.

Utifrån ditt foto, ser motivet på broschen ut som det är tryckt och inte handmålat och har mycket gemensamt med sekelskiftets tryckta souvenirporslin. Troligen tillverkad i Tyskland.
      Tack så mycket för din information! Finns det ändå något värde tror du eller någon annan i den här broschen?
      Marika

Comment

Ja ett stort värde i det att du tycker om den o gläds åt den..bär den som en familjehistoria..den har ju tillhört din farmor..Liljefors eller inte så har den ju sin egen historia i er familj..

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
          Ja ett stort värde i det att du tycker om den o gläds åt den..bär den som en familjehistoria..den har ju tillhört din farmor..Liljefors eller inte så har den ju sin egen historia i er familj..
          Helt rätt! Och ändå är man nyfiken...
          Marika

Comment

Working...
          X