Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var kan de här komma ifrån?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Var kan de här komma ifrån?

Jag har några äldre smycken som jag undrar lite över. Jag läser de flesta trådar för att leta, men kan ju ha missat något.
    Allt är från sekelskiftet ungefär, tror jag. Silver och stenar av någon sort. Vissa verkar vara glas tycker jag, kan inte riktigt avgöra det.
    Jag tänkte trava iväg till en juvelerare men så kanske det finns någon här som har en idé?
    Bifogade filer

Riktigt läcka smycken! Känns mycket riktigt som sekelskiftet 1800/1900. Ursnygga!
    Så är det.

Comment

Mycket vackra smycken!

1. Brosch tillverkad/ kontrollerad i Sverige efter 1 januari 1913, då den ovala importstämpeln med tre kronor börjar användas. 925/1000-delar rent silver så kallat sterling silver.

2. Dansk och i skönvirkestil tillverkad av Bernhard Hertz (BH) i den danska halten vid tidpunkten 826/1000-delar silver. Sedan börjar mysteriet Q7 är ju i Sverige 1918 och det kan verka troligt att broschen är tillverkad då. Förklaringen kan vara att den skulle säljas i Bernhard Hertz filial i Stockholm. Har inte haft möjlighet att kontrollera på SWEDAC när denna filial hade sin verksamhet. Men frågan uppkommer varför har man inte tillverkat den i 830/1000-delar? I Sverige vid den här tiden är .826 underhaltigt och kan därför inte få importstämpeln (se 1. och 3.). Trollsländan som är ett vanligt motiv under art nouveau/ jugend/skönvirke tolkar jag som designerns signum. Stenarna är troligen chrysopraser.

3. Kontrollerat svensk silver (se 1.). Kan det stå K M mellan S och låsmekanismen så kan detta vara tillverkaren som förmodligen är tysk.

Comment

2. ABH HERTZ AKTIEBOLAGET BERNHARD 100 01 STOCKHOLM 1913-
        197X , så lyder utdraget från SWEDAC. Filialen öppnades 1913, men den registrerade svenska stämpeln var ABH.

Comment

Motsvarande stämpling också Q7, diskussion om export till Sverige eller Finland, dock ingen trollslända

Här har han fått svar diskussion om det kan vara 07 alltså 1907
          Last edited by Kaptenen; 2009-03-19, 18:02.

Comment

Kaptenen! Du är värd din vikt i silver!!!
            Fantastiskt kul att få veta, tusen tack!

Comment

Working...
            X