Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp att identifiera ursprung på Berlock [ID:Auran Kultaseppä Oy, Åbo]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Behöver hjälp att identifiera ursprung på Berlock [ID:Auran Kultaseppä Oy, Åbo]

Hej!

Jag fick för många år sen en Silver Berlock, med en blomma i glas eller emalj, som min faster hade hittat för länge sen, och jag har alltid undrat över dess stämplar. Skulle ni kunna hjälpa mig identifiera dom?

Det är 3 stämpar, ena är 830U (silverhalt) den andra är ett hjärta med en krona i som tydligen ska betyda Finsk hantverk, sen kommer den konstiga, stämpel är tunn och ganska svår att tyda vad den ska föreställa, jag tycker det ser ut som en aladdin lampa eller en pingvin. Nån som kan se vad det ska föreställa?

Har försökt att avteckna stämpeln men det blir mest fri tolkning.
    Bifogade filer

Hej Din medaljong är tillverkad av Auran Kultaseppä Oy (stämpeln skall föreställa ett örnhuvud) i Åbo (stadsstämpeln, ett Mariamonogram, saknas) saknas gör också årsbokstaven, men medaljongen bör vara tillverkad före 1972, eftersom finhalten betecknas 830H och där H står för hopea dvs silver. Efter årsskiftet 1971/72 slopas H:et.

Den finska kontrollstämpeln "kronan i en hjärtformad sköld" motsvarar vår kattfot.

Är Du helt säker på att det inte finns fler stämplar?

Comment

Ett örnhuvud, ja de såg jag inte alls.. ser ftf inte att det ska föreställa ett örnhuvud. Det finns inga andra stämplar på berlocken, jag har vänt och inspecterat alla vinklar.

Comment

Här har du hela stämpelraden och då blir det lite tydligare. Örnen var mindre stiliserad förr. Men utan fler stämplar är det svårt att säga något mer med någon säkerhet.
        Bifogade filer

Comment

ah, nu ser jag örnhuvudet. Jo, är lite trist å udda att det inte finns nå årtals stämpel skulle vara så intressant och se hur gammal berlocken är.

Tack för hjälpten

Comment

Working...
          X