Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varifrån kommer broschen?? [ID:Tyskland, Theodor Fahrner]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Varifrån kommer broschen?? [ID:Tyskland, Theodor Fahrner]

Hej

Äger en brosch i silver där jag undrar var den kan vara tillverkad? Den har svensk silverstämpel men kan väl ändå vara importerad. Någon som har en idé ?

Tre bilder här som visar broschen och dess stämplar:

Hej BWG, Din brosch är tysk och importerad till Sverige, eftersom den har importstämpel tre kronor i oval som började att användas 1 januari 1913. Den har också S:et i en sexkantig form som markerar att det är silver. Det är sterling silver det vill säga 925/1000-delar rent silver.Tillverkarstämpeln tolkar jag som TF och det är i så fall Theodor Fahrner (1868-1928) en mycket känd tysk smyckedesigner och tillverkare i Pforzheim, som främst förknippas med jugend /art nouveau /art deco- smycken. Denna skulle jag tippa på är från slutet av 20-talet och ännu hellre under 30-talet. Jag har i nuläget inte koll på om produktionen fortsatte efter hans död.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2009-03-11, 20:04.

Comment

Comment

Matchande clips och armband

Comment

Vilka intressanta data du kommer med, Kaptenen. Hade inte en aning om att denna tjusiga brosch kommer från en så intressant tillverkare. Då har jag nog gjort ett fynd när man tänker på priset Vad är resten som finns på smycket - markasiter? eller vad. Och är det månstenar? Flera frågor från en ganska okunnig på detta område.

Har du en aning om vad ett rimligt värde kan vara på denna brosch?

Comment

Markasiter är det. Däremot är jag osäker på om det är månstenar. Det kanske kan vara något som imiterar. Kontakta en riktig juvelerare så har han/hon möjlighet att bedöma, eftersom det inte låter sig göras med ett foto som underlag. Googla på namnet och Du hittar hur mycket information och smycken som helst och då får Du nog också en uppfattning om prisläget.
            Last edited by Kaptenen; 2009-03-12, 00:26.

Comment

stenarna ser ut som opaler. Ta med dem till en guldsmed.

Comment

Working...
              X