Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

silverring med många stämplar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• silverring med många stämplar

Fick lust att sortera mina smycken, polera dem och lägga dem i det fina skrinet som jag fick i julkapp. Då fann jag en ring som jag ärvt efter min mor. Ringen är mycket enkel och stenen är nog en bergskristall. När jag polerade den såg jag att där var ovanligt många stämplar och blev lite nyfiken. Är det vanligt på enkla silverringar att sätta dit så många stämplar. Jag kunde inte fotografera stämplarna men jag tror att följande är ditstämplat;
    HL (en rund djup ring -oläslig) tre kronor S R8.
    Bifogade filer

Är det bara fotot som ljuger eller behöver stenen tvättas också för att få tillbaka reflexegenskaperna Lite disskmedel + ammoniak + vatten brukar göra susen Plus ev en tandborste
    DG

Comment

Du har helt rätt, den behöver poleras. Har tyvärr ingen ammoniak annars skulle jag försökt göra ren den.

Comment

R8= år 1943
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det går bra bara med några droppar diskmedel i vatten också
          Lasse

Comment

Då vet jag att den är från 1943 och att min mor kanske fått den av min far, de gifte sig nämligen 1945. Jag vet också hur jag ska göra ren stenen. Men min fråga kvarstår. Är det vanligt med så många stämplar i en vanlig enkel silverring - totalt blir det 5 olika stämplar.

Comment

Det kan finnas kattfot som är äkthetsstämpel på silvret, S:et för att det är svenskt, R8 som är årtalet, sedan stadsstämpel och kanske guldsmedens egen stämpel. t.ex.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Enligt stämpelnyckeln för svenska arbeten skall det egentligen finnas följande stämplar
                Tillverkarstämpel, ortsmärke, kontrollstämpel, finhaltsstämpel och årsbeteckning.
                I Ditt fall är HL tillverkarens stämpel (jag har ingen bok över tillverkare), den runda stämpeln har nog egentligen innehållit ortsstämpeln, tre kronor är kontrollstämpeln, sen borde det varit en stämpel med finhalt men jag tror att man inte satte dit den då man mest anvende 830/1000 silver tidigare, och sist R8 som alltså är 1943.
                Idag hade nog ringen alltså även fått en finhetsstämpel. Idag arbetar man mest i sterlingsilver (925/1000)
                Så om Du tittar på svenska smycken så skall det alltså finnas alla dessa stämplar-
                Hälsn Lasse

Comment

Jag har själv mycket moderna silversmycken men där finns ju aldrig så många stämplar. Har man slutat med det? I så fall när slutade man med det?

Comment

stempler kan man vise - så får man måske svar på hvad de betyder.

Hvornår stoppede man? det afhænger af hvad man stoppede med - det sker over flere omgange. Og land - hvert land har forskellige regler over tid.
                    Vægt har indflydelse på om ting skal stemples eller ej - og vægtgrænser varierer over tid.

Så det du opfatter som et simpelt spørgsmål er i virkeligheden en uhyre kompleks problemstilling - som jeg ikke har fuld overblik over.

HL er et gøteborg stempel for Hugo Lundstedt som stempler frem til 1969.
                    Last edited by hose; 2009-01-21, 17:56.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Det kan finnas kattfot som är äkthetsstämpel på silvret, S:et för att det är svenskt, R8 som är årtalet, sedan stadsstämpel och kanske guldsmedens egen stämpel. t.ex.
                      S i sekskant har intet med sverige at gøre efter 1912 er svensk kontrolstempel 3 kroner i trepasstempel + s (for sølv) - for svenskfremstillet sølv. Er det import efter 1912 er det 3 kroner i oval stempel + s i sekskant for sølv.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        Enligt stämpelnyckeln för svenska arbeten skall det egentligen finnas följande stämplar
                        Tillverkarstämpel, ortsmärke, kontrollstämpel, finhaltsstämpel och årsbeteckning.
                        I Ditt fall är HL tillverkarens stämpel (jag har ingen bok över tillverkare), den runda stämpeln har nog egentligen innehållit ortsstämpeln, tre kronor är kontrollstämpeln, sen borde det varit en stämpel med finhalt men jag tror att man inte satte dit den då man mest anvende 830/1000 silver tidigare, och sist R8 som alltså är 1943.
                        Idag hade nog ringen alltså även fått en finhetsstämpel. Idag arbetar man mest i sterlingsilver (925/1000)
                        Så om Du tittar på svenska smycken så skall det alltså finnas alla dessa stämplar-
                        Hälsn Lasse
                        Der skal ikke stå finhed - 830 er standard og derfor default. Er det sterling tilføjer man 925.

Comment

Idag så arbetar nog ingen silversmed med 830-silver utan 925
                          DG

Comment

lødighed er så forskellig. Og idag køber vi ikke sølv efter metalværdien. I tyskland arbejder en sølvsmed givetvis i 800 sølv. I England i 925. I Italien i 900 eller 950. På Malta måske i 959. I polen måske 916.
                            - I USA tror de at 830 sølv er plet-sølv. Der gælder kun sterling.

Men rigtigt sterling vinder indpas - det er vel også af hensyn til eksport. 925 sterling har en anden lød end 830.
                            Men vi køber sølv for udseende og håndværket - ikke om sølvlødighed er det ene eller det andet.

Comment

Working...
                            X