Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bijouterier eller va??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bijouterier eller va??

Hej.

Det här ligger i lådan efter min Mor och när jag har chansen att fråga på detta eminenta forum med så många kunniga så tar jag den. Det finns inga stämplar under eller på baksidor. Men tjusiga är dom, om man nu gillar sånt här. Hör dom ihop på något vis och vilken tid var sådant här inne? Tacksam för åsikter.

Mvh/Urban.

Granater brukar vara infattade i förgylld mässing så därför finns det inga stämplar. Halsbandet skulle jag inte tacka nej till, snyggt!
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Granaterna kan ibland vara färgat glas, men ändå benämnas som granatsmycken Det är helt riktigt som Du säger Tingeling förgylld mässing förekom i granatsmycken. Men slipade äkta granater var inte helt billiga förr i tiden heller.
      Jag tycker att det är lite svårt att säkert säga att det är granater i halsbandet Stenarna ser lite för ljusa ut i min dator. Jag har nämligen i helgen gått över till en bärbar och ser att jag måste nog koppla in min gamla skärm
      Gott Nytt År Lasse

Comment

Hej och tack för svar.

Om någon vill så kan jag lägga in bilder på baksidorna.

Mvh/Urban

Comment

Visa smyckena för en juvelerare (inte Guldfynd eller Albrekts) Om du har tur har du en uppsättning böhmiska granater, som var mycket populära under 1900-talets första halva.

Comment

Tack för tipset evagunnel.

Mvh/Urban

Comment

Hej!

Jisses, jag håller med Tingeling! Jag tycker halsbandet är magiskt!
              Riktigt snyggt & går helt klart att använda i dagens läge!

Jag fyller på med några smycken jag har liggandes, som helt klart påminner om dina (speciellt broschen).
              Mina smycken saknar dock några stenar (eller glasbitar, vad det nu än är)..
              Bifogade filer

Comment

Böhmiska granater och eventuellt förgyllt silver!

Comment

@ Kaptenen:
                  Menar du umeubbes &/eller mina?
                  ..är jag dum om jag gör om smyckena till något mer användbart?
                  Förlorar de i avsevärt i värde?

(förstår om ni inte kan svara på mina frågor, är bara nyfiken så det skriker om det...)

Comment

Ja jag tänkte på dina men det gäller givetvis umeubbes också, utifrån bilder är det alltid svårt att säga om det är äkta stenar och om vilken metall det handlar om; vitmetall som är förgylld elller silver. Är det silver bör de vara stämplade.

En total omarbetning är kostsam om man inte kan göra det själv. Förmodligen blir det billigare att sälja smyckena och köpa något som du tycker är mer användbart.

Comment

Det lär inte vara silver, hur jag än vrider & vänder ser jag inga stämplar. Nada, zipp.
                      Så slutsatsen blir då att det är Vitmetall som är förgylld.

..Mjo, jag anade att det skulle kosta en del.
                      Jag ska tralla ner till mina lokala guldsmed & se om han & jag kan komma överens.
                      Om inte får de ligga i lådan, det är arvegods och därför svårt för mig att sälja...

Comment

Smirtha> jag blir så avis! Jag älskar granater, dels för att min favoritfärg är röd, men också för att jag heter det i efternamn =) Ta väl hand om dem!

Comment

jag har läst nånstans att äkta stenar brukar vara fritt insatta i metaller och alltså oäkta sådana är täckta på baksidan, heter det foliera? för att de ska gnistra

Comment

Hej.

Jag ser att jag inte la in några bilder på mina bijouteriers baksida så här kommer dom.

Bifogade filer

Comment

Jag hittade en ring bland grejorna också, tyvärr så fattas det en liten glasbit, men det verkar som om ringen åtminstone är av guld.

/Urban
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X