Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gissa

Vad kan detta vara för sten då?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Lite svårt att se, men de röda fläckarna kan vara granater. Om det är det skulle det kunna vara granatådergnejs. Men vi stensamlare vill helst slå sönder stenarna för att se vad det är Jag är inte heller så himla bra på bergarter det är mineral som jag samlar på.
    Vi får höra vad vännen J_K säger.
    mvh DG

Comment

Tänkte att det kan vara på sin plats att tala om vad det är för skillnad på mineral och bergart.

Ett mineral kan bestå av endast ett grundämne eller en kemisk blandning av grundämnen. Till exempel kvarts består av kisel och syre (SiO2). Det finns mer invecklade sammansättningar t.ex silikaterna Jag räknar inte upp några sådana titta gärna i en bok om detta.

En bergart består av minst 2 mineral t.ex. granit som består av kvarts, fältspat och glimmer. Det som är lite speciellt att denna sammansättning bildar också gnejs. Men bidningen är olika Granit är "kornigt" och gnejs ör "bandad. Naturligtvis finns det undantag till detta med bergarter. Kalksten är ett mineral men kan också räknas in bland bergarterna då det bildar stora kalkstensmassiv.
      Hoppas att det blev något klarare och att jag inte vecklade in mig i något djuplodande
      mvh
      DG

Comment

Stenbitar är kul prylar speciellt om dom är formade till något ting, var nära att jag kom över en grön stenyxa från Tonga öarna igår.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC
          Lite svårt att se, men de röda fläckarna kan vara granater. Om det är det skulle det kunna vara granatådergnejs. Men vi stensamlare vill helst slå sönder stenarna för att se vad det är Jag är inte heller så himla bra på bergarter det är mineral som jag samlar på.
          Vi får höra vad vännen J_K säger.
          mvh DG
          Vilken tur att vi flasksamlare inte behöver slå sönder våra buteljer för att
          se vad det är för något

Comment

Så rätt AF.
            Men väl kan man forma denna sten till ngt högst begärligt!

Comment

Tja, jag är inte säkrare än LC på vad det är för något, man behöver en färsk brottyta för att avgöra det. Men min gissning blir att det är någon sorts basalt eller diabas. Det röda ser ut att vara påklottrad fetkrita?

Comment

Har tvättat stenen ordentligt och fotat lite mera. Jung Kee, jag hade tänkt att du kanske var intresserad av att arbeta med den här stenen.
                Bifogade filer

Comment

Några till.
                  Bifogade filer

Comment

Försöker mej på en gissing med ledning att den kan ha kommit med hem efter Äjhts semester.
                    Någon typ av tektit, kanske moldavit (flasksten).

Comment

Det där fönstret är som ett titthål in i evigheten! Rena rymdupplevelsen! Det blevv mycket bättre på de sista bilderna. Personligen tycker jag att styrkan ligger i kontrasten mellan stenens kropp och yta (som mest påminner om potatisskal. Symboliskt inte så stor skillnad heller)...

Comment

Håller med Peter, konstraten är det fins, samtidigt finns där ju ett djup, ett gröntaktigt sådant som går att plocka fram om man är stenslipare!! Börjar svaret skönjas?!

Comment

Hm, jade??? Glittrar det svagt om den? I så fall kan det vara aventurin, fin ser den ut att vara i alla fall! Har du plockat den själv? Jag skulle nog inte ha något alls emot att arbeta lite med den, vad är det du har tänkt dig att den skall bli?

Comment

Jag skulle vilja hålla i den ett tag och gärna slå bort ett hörn. Jade kanske, den slipade utan på en av bilderna kan kanske vara det. De röda fläckarna lurade mig. Gärna mer information.

Ja AF det är väl tur att man inte behöver knacka sönder flaskorna för att veta var de kommer ifrån, men det klart att de överlevande (flaskorna) blir ju så mycket mer värda
                            Du vet ju det att om man har ett mycket unikt frimärke som man är ensam om och skulle råka hitta ett till så skall man förstöra det
                            mvh

Comment

Två gissningar på Jade och det stämmer!!!

Comment

Working...
                              X