Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipad sten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Slipad sten

Tänkte att jag skulle visa några slipade sten. Alla de här är svenska. Tyvärr går inte färgerna fram riktigt. De är slipade av Atelje Stenlya på Smådalarö. Tyvärr finns inte denna firma kvar De som hade den var otroligt duktiga på stenslipning. Firman försvann i början av förra året.
    De som hade firman var goda vänner till mig. Har också en del råsten därifrån.
    Bifogade filer
    Last edited by LasseC; 2006-02-03, 23:25.

Oj, dom var vackra.
    Svenska stenar är ju inte det mest lättslipade.
    Jag har sett deras alster tidigare vid en utställning i Tyresta By, otroligt vackra saker.
    Varför har dom lagt ner?

Comment

Mycket tjusigt! Svenska stenar är underskattade! De må se grå och tråkiga ut vid första anblick, men har ofta fascinerande bilder och landskap att visa om man betraktar dem en stund. Dessutom blir de vackrare när man infattar dem i smycken, vilket jag faktiskt ofta är motsatsen när man infattar de vanligare utländska stenarna.

Ett annat företag som verkar här uppe i norrland är Stenstugan som slipar stenar från Norrbotten. DUktiga även de.

Comment

Trevlig länk Jung-Kee.
        Norrbottens landsskapssten, Gabbro, tilltalade mej.

Comment

Tyvärr så lämnade min kompis där det jordiska och det var ingen som kunde ta över det hela.

Att inte färgerna går fram beror väl på att jag la stenarna på scannern och så ligger de i CD-fodral
          Last edited by LasseC; 2006-02-03, 23:26.

Comment

Tråkigt att höra. Hoppas att han glädjer någon där uppe istället.

Comment

Det var väldigt tråkigt.
              Jag har för mej att den gången jag träffade dem så var det mor och son som hade Stenlya.

Comment

Det gör han säkert Det var en naturälskande man med många intressen. Alltid spännande att komma till dem och sitta och prata. Jag saknar honom verkligen.

Comment

Stämmer Hon gick bort tidigare

Comment

Working...
                  X