Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diamanter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Diamanter?

Hej!

Jag undrar lite över tre saker. Har har ett halsband som är av silver med guld i mitten. och 12stenar runt om. Det står ATHOC bakom plus 925, 585 och 5,4. Det är det där 5,4 som ajg tycker är intressant och vill veta vad det betyder?

Hej och välkommen! Du har möjligtvis inte någon bild på smycket och inskriptionerna?

925 står för renheten i silvret, dvs 925/1000 rent silver = 92,5 %, liksom 585 står för renheten hos guldet, 585/1000 = 14 K. 5,4 skulle kunna vara stenarnas sammanlagda vikt, dvs 5,4 carat, men om det är diamanter så innebär de att de måste vara ganska stora och det förefaller en smula underligt att så värdefulla stenar infattats i ett silversmycke, om det nu inte är ett ganska modernt halsband?

ATHOC är en förkortning för Athens olympiska kommité, men den tror jag inte har med ditt halsband att göra!

Återkom gärna med bild här eller internposta mig så får vi se om vi kan hjälpa dig vidare.

Comment

Okej tack så mycket. Blev lite klokare nu men ändå fundersam. Över det där 5,4. Tycker det är lustigt med diamander i silver men men.. Jo det är snytt. ATHOC är från olympiaden för den ahr samma kvist på kuldet som användes som symbol där.

Här kommer bilder på halsbandet. Det är med en 18k guld kedja.

[IMG]C:\Documents and Settings\Ägaren\Skrivbord\Ny mapp (3)[/IMG]

Comment

Ursprungligen postat av Vamp Visa inlägg
        Okej tack så mycket. Blev lite klokare nu men ändå fundersam. Över det där 5,4. Tycker det är lustigt med diamander i silver men men.. Jo det är snytt. ATHOC är från olympiaden för den ahr samma kvist på kuldet som användes som symbol där.

Här kommer bilder på halsbandet. Det är med en 18k guld kedja.

Ursäkta stavningen kom nyss hem från gotlandsmedeltidsvecka och känner ej vad jag skriver.

Comment

Ursprungligen postat av Vamp Visa inlägg
          Ursäkta stavningen kom nyss hem från gotlandsmedeltidsvecka och känner ej vad jag skriver.
          Kan skciak bilder om jag får någons mail.

mvh

Comment

Lägg till bilder genom att gå till "Hantera bifogade filer" längre ned på sidan.

/Admin
            /Admin
            admin@precisensan.com

Comment

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
              Lägg till bilder genom att gå till "Hantera bifogade filer" längre ned på sidan.

/Admin
              Tack =)
              Bifogade filer

Comment

Hm, nu blev jag lite konfunderad måste jag säga! Ditt hänge är gjutet med stämpling och allt, vilket rimmar hemskt illa med diamantmärkning som alltid är enskilt graverad. Och om inte hänget är betydligt större än vad det ser ut som, så kan det inte vara 5,4 carat diamanter i alla fall även om det nu skulle vara diamanter. Vilket är osannolikt. Hänget ser slarvigt gjort ut och jag tror att kedjan är gjort i mer gediget guld än hänget... Jag kan naturligtvis inte vara säker utan att ha sett hänget i verkligheten, men jag tror inte att det är diamanter i det.

Comment

Working...
                X