Säger säljaren att det är jade ägg så kan man inte motsätta sig hans uppgifter, han har ju sin fulla rätt att döpa dom till var han vill.
Så det är inte konstigt att en avhyvling var på plats.
Jaha ja. Säljaren får döpa äggen hur som helst.
Toppen.
(Eller jag har ingen topp längre, den är bestämt avhyvlad.)
Fler förslag emottages med största tacksamhet.
Eftersom de människor som kan skilja på jade och andra material inte skulle köpa något som dessa ägg så finns det ingen anledning att göra dom i jade.
Det går med vilken "stenbit" som helst.
Så ser jag på det hela.
Jade kan variera i färg skala rätt så kraftigt och äggen tillhör en rätt mysko färg så kanske dom är gjorda i någon ej poppis jade men det är ej troligt likväl.
Ta en bra kniv och repa på dom går det inte så kanske....
Min syn på det hela är att de målade "jadeäggen" är så kallade "stress stenar"
Det är stenar som formas till en ägg liknande form för att vara skön i handen när man lägger den i handflatan.
Det känner man ganska fort att de passar och känns bra i handflatan.
De andvänds oftas till att lugna ner kroppen vid stress eller andra situationer som kräver att man behöver lite lugn i själen.
Då kramar man om stenen.
Sen att de är dekorerade är en mer fröjd för ögat, och gör de fina i en bokhylla eller i ett fönster där solljuset skiner igenom stenen när den är gjord i en mer genomskinlig stenmaterial.
För att verkligen få veta vad det är för sten sort bör du gå till en juvelerare som kan ädelstenar, det kan vara jade, det kan också vara en annan typ av sten.
En försäljare har också till skyldighet att säga rätt saker till den som köper varan, annars kan denne få stå för konsikvenserna av falsk information.
Så den avhyvligen du fick, kan tyda på att de antingen prakade på dig en sten som kanske inte alls var det som han sa.
Är man en klyddis så kan man köra bil 50mil till en geologisk inst. och snacka med prof. Flinta, han vet svaret.
Har man tillika betalt 20:- för ägget så är det ju en nödvändighet att reklamera hos säljaren och verkligen bevisa att den inte hade döpt ägget till Jadeägg.
I slutändan så fram med en vass kniv och se om den "biter" på stenen. En bra kniv skall ej kunna repa någon jade.
Har aldrig haft en bit jade i handen så jag vet inte hur den skall kännas. Funderar på att knäcka ett av äggen för att se hur brottet ser ut.
Någon enkel metod för att mäta densiteten finns väl inte?
Tycker nog inte att Du skall knäcka ett av äggen Tänk om ett är löskokt
Skänt åsido jade skall kännas lite "fett" som talk. Jag har ett par bitar jade (gröna) som Du kan få jämföra med. Det mineral som är närmast besläktat med jade är nefrit. Att bestämma spec vikten är egentligen inte så himla märkvärdigt. Jag hade en hemmagjord våg för det men den har gått till de sälla jaktmarkerna
DG
Min syn på det hela är att de målade "jadeäggen" är så kallade "stress stenar"
Det är stenar som formas till en ägg liknande form för att vara skön i handen när man lägger den i handflatan.
Det känner man ganska fort att de passar och känns bra i handflatan.
De andvänds oftas till att lugna ner kroppen vid stress eller andra situationer som kräver att man behöver lite lugn i själen.
Då kramar man om stenen.
Sen att de är dekorerade är en mer fröjd för ögat, och gör de fina i en bokhylla eller i ett fönster där solljuset skiner igenom stenen när den är gjord i en mer genomskinlig stenmaterial.
För att verkligen få veta vad det är för sten sort bör du gå till en juvelerare som kan ädelstenar, det kan vara jade, det kan också vara en annan typ av sten.
En försäljare har också till skyldighet att säga rätt saker till den som köper varan, annars kan denne få stå för konsikvenserna av falsk information.
Så den avhyvligen du fick, kan tyda på att de antingen prakade på dig en sten som kanske inte alls var det som han sa.
lycka till.
Tack
Med tanke på att jag har en del s.k. stressägg så borde jag väl vara lung som en filbunke nu.
Jag har ingen som helst avsikt att bråka med försäljaren om det nu inte är jadeägg. Försäljaren har med största sannolikhet själv köpt in dem under det namnet.
Ibland vill jag ha dubbelkoll innan jag tror på något.
Jag hämtade min jadeklump (ca 10 cm) i stenboden och fotade den. Den är inte bearbetad. Men färgen skiljer ju fraån Keckes. De två klumpar jag har är bägge mörkt gröna. Jag hade en provkarta på olika sortes jade en gång i tiden men dessa har nog blivit använda till något.
DG
Comment