Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säkert ingen guldklimp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

WOW! Den där vismutbiten var ingen dålig sak... Den skulle man ha! Ett tag var jag misstänksam mot dess regelbundenhet, men som tur var fanns det fler bilder på nätet:

Nä, så roligt ska man inte ha att det är helt naturligt. Om man låter smält vismut svalna mycket långsamt så bygger den själv upp kristallerna så...
    Website Chemie, Chemieunterricht, Chemiehilfe, Webseite Chemie, Webseite Chemieunterricht, Hausaufgaben, Hausaufgabenhilfe, chemiemaster, Chemie-Site, Chemie-Seite, Chemieseite, Schulchemie, Chemie-Webseite, Chemie-Website, 3D-Moleküle, Arbeitsblätter, Lernsoftware, Buchempfehlungen, Chemiebücher, Periodensystem der Elemente, Periodentafel, PSE-Start, Lernhilfe, Lernhilfen

Comment

Bergkristall är OK en vacker grupp.

Den från Malmberget lite svår Tycker den ser lite gulgrö och då är det förmodligen pyrit detta också. Annars kan det vara kopparkis.

Den tunga är nog som Du säger brons från ett gjuteri. Kul grej.

Den sista är vad man kallar en breccia där grundstenen har delat på sig och sedan läkts ihop med ett annat mineral. Det vita är förmodligen kvarts Grundstenen lite svår att bestämma
      Lasse

Comment

Jag tackar för kunskap och uttömmande svar!
        Nu har mineralerna fått nytt liv i huset, dom har legat i lite dvala ett tag.
        Har inte mycke att sätta emot,USA förstenat trä,det kommer jag ihåg,
        Vismutbiten (har några till) den är inte spesiellt tung, liknar bilderna!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag får väl ge mig på vismuten. Det är i så fall en praktbit. Min vismut är mer metallisk. Skall kolla om jag kan hitta den
          DG

Comment

Working...
          X