Köpte för ett antal år sedan denna sak. Förmodligen är det ämne som inte blivit färdigt. I mitten finns ett hål borrat. Vikten på klumpen är 1.4 kilo. Såg inte så trevligt ut med ett hål väl synligt. Fick tag på en glasinsats till ett bläckställ, modell större. Så nu har jag ett bläckhorn i porfyr. Har även provat med ett större ljus och det duger också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett stycke porfyr.
Collapse
X
-
Hej Ulferic. Det verkar som Du säger att det är något som är påbörjat. Men jag tycker att det är slipat i alla fall även om det inte är färdigpolerat. Vad det skulle bli kan man väl bara gissa sig till.
Varje porfyrsort har ett eget namn varifrån det kommer. Tyvärr så kan inte jag dessa. Mina vänner som kunde är tyvärr borta.
Men du har väl fått ett maffigt bläckhorn som står still
-
Det kändes lite blybergsporfyr, tyckte jag och hittade den här sidan:
En till:
Comment
-
Jag kan hålla med om Blyberg men det är inte alltid lätt att säga det utifrån foton. Jag har tagit fel även när jag sett det live. Men som jag säger så är jag inte någon porfyrexpert. Hade i min hand uppslipade porfyrprover men när det var dags att rädda hem dem så var de alla redan borta. Jag får prata med Isaksson i Karlstad om han har någon provkarta.
DG
Comment
-
Har också försökt att identifiera klumpen via bilder. Har tyckt att den passar bäst i på Blyberg. Finns tydligen ett stort antal varianter på porfyr. Ofta är de uppkallade efter platsen där de bröts. Enklast att sätta rätt namn är antagligen att veta var den är tagen. Har inte råd att köpa något varken gammalt eller nytt i porfyr så jag får nöja mig med denna.
Comment
Comment