Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

byst i marmor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• byst i marmor?

Eller vad är detta jag har släpat hem?
    Blev förtjust i denna enkla tingest, men vet någon om vart den kommer ifrån, är gjord av osv. Kul om någon har någon ide...
    Bifogade filer
    Bara nyfiken

Ser ut att vara Nefertiti i all sin glans. Har genom åren sålts en hel del i närheten av pyramiderna. Materialet ser konstgjort ut men kan säkert vara något marmorliknande. Mineralisterna här på PES kan säkert ge bättre besked om vad det är.

Comment

Ja, jag vet inte hur marmor ska "kännas". Men det är tyngd i den...ohhhhh vilken amatör jag är...
      Bara nyfiken

Comment

Inte är du amatör Eva-lena. Bara vetgirig liksom jag. Finns några duktiga på mineraler och liknande. Dom dyker säkert upp och kan ge besked om det är konstmassa eller äkta vara.

Comment

tack Ulferic, rart sagt av dig
          Bara nyfiken

Comment

Vad jag tror är att det är alabaster som ofta felaktigt kallas onyx på grund av "ränderna" Alabaster är en variant av gips. Alltså mineralet gips innan det blir bränt till pulvret gips. Hängde Ni med Tyvärr är det så att naturlig gips och bränd gips heter lika . Alabastergipsen går ganska lätt att bearbeta och polera. Det är ett vanligt materiel för att framställa sådana här alster. Jag skall titta ute i boan om jag har en bit alabaster.
            Man kan kontrollera om det är alabaster eller äkta onyx (som är en variant av calcedon (agat)) genom att ta en nål och försöka göra en liten rispa i botten. Om det går att repa är det alabaster går det inte att repa är det äkta onyx oxh då är det bara att gratulera. Men jag tycker den är trevlig i vilket fall som helst.
            mvh DG

Comment

Alabaster er det ord som falder mig ind.
              Nefertete gift med Echnaton (Achnaton) de to flyttede hovedstaden fra Luxor nordpå og ændrede på guderne. Kun en gud "solen" og så altså Achnaton. Efterfølgede så slettedes alle spor efter dem fordi det at påstå at man var gud

Nå originalen busten er i Berlin (den mangler et øje, men er absolut hovednummeret) Kan klart anbefales - både en tur til Luxor men såmænd også Berlin.

Se også her i mangel af ferie
              Last edited by hose; 2007-03-10, 15:57.

Comment

Kanske skall tillägga att jag inte vet var den kommer ifrån, men är formodligen en turistsouvenir, varför inte från Egypten. Ser det som den är lackad? Det gör man ibland om alabastern är mjukare.

Comment

Du var 4 minuter för sent ute hose

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                    Kanske skall tillägga att jag inte vet var den kommer ifrån, men är formodligen en turistsouvenir, varför inte från Egypten. Ser det som den är lackad? Det gör man ibland om alabastern är mjukare.
                    Sandsynligvis fra Egypten. de gik rundt og solgte lignende alle steder. Egypten er fantastisk, men tror det er løgn. De skærer i sten - arbejdstid og løn mister mening. Jeg skal prøve at vise en ting jeg købte i kongernes dal.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                      Du var 4 minuter för sent ute hose
                      Ja luxor var forsvundet fra mit hoved - kunne ikke komme på hvad det hed.

Comment

Hag testade att skrapa på den och wooooho äkta alabaster..haha. Jaja, kanske värt de 45 .- jag gav för den...spelar ingen roll den, får stå i fönstret.
                        Jag tog en chansning på loppis idag men bättre tur nästa gång...eller hur?
                        Bara nyfiken

Comment

Ja men jag tycker att Du ska glädjas åt den Jag skulle nog också kunna ge en 50-lapp för den utan vidare.
                          Jag lägger in en bild på en bit alabaster som jag hade i samlingen. Den har också bruna ränder i sig, varför den kanske är svårare att särskilja från onyx, men det går att repa den här också.
                          mvh DG
                          Bifogade filer

Comment

Eftersom hon har några år på nacken så gjorde jag en liten upplyftande rörelse men inte för stor.
                            Ett på det hela tager rätt så "friskt" fruntimmer trots hennes ena öga.

Comment

Ja og så skal vi tænke på, at hun og manden lod sig fremstille "in natura". Tidligere faraoner gjorde sig selv smukkere end de var. I Nefertetes og Achnatons tilfælde der blev de fremstillet med topmave og de skavanker de havde.

Comment

Working...
                              X