Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryska stenar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ryska stenar!

Var i Ryssland för en vecka sedan och fick ett anfall av akut köpmani, här är lite nya saker i samlingen!

Nr. 1: Demantoid ifrån Uralbergen kring Ekaterinburg
    Nr. 2: Nefrit med kattögeeffekt ifrån Bajkal
    Nr. 3: Staurolittvilling, även kallad korssten, ifrån Khibiny på Kolahalvön
    Nr. 4: Polerad skiva titanit, eudialyt och ägirin. Kan ni se vad som är vad?
    Bifogade filer

Måste ge mej på en gissning innan Lasse Vaknar.
    Titanit är det bruna glänsande.
    Eudialyt är det röda.
    Ägirin är det svarta.

Väldigt vackra stenar du har köpt.

Comment

Jag har varit vaken men jag har hund att ta hand om sedan har det varit skidor osv
      Men jag tror att jag kan sälla mig till Kecke vad som gäller för stenen.
      Det enda är ju att även titanit kan vara svart., men förmodligen är det det bruna.
      Det röda är eudialyt det är i alla fall säkert.
      Biten liknar mycket det materiel som man kan hitta vid Norra Kärr norr om Gränna. Materialet där är också slipbart men det kan vara svårt att hitta bitar utan sprickor då det varit personer där och sprängt. Använder man dynamit så bildas lätt sprickor både i det som kommer loss och omgivande berg.
      Snygga stenar J_K
      Lasse

Comment

Stjärna i boken till er bägge!

Och visst är det likt materialet från Gränna, men det är mycket mer grovkornigt. Utsnittet är ca. 5x5 cm.

Lite fler:

Nr. 1: Samma skiva med eudialyt igen, fast nu råsidan.
        Nr. 2: Liten dosa i malakit från Ural.
        Nr. 3: Tinguait ifrån Kolahalvön.
        Nr. 4: Ring med charoit från Murun, östra Sibirien.
        Bifogade filer

Comment

Snygga fotografier också! Men du borde verkligen göra något åt de fransiga nagelbanden... Finns gott om krämer att köpa
          Jag hade 0 poäng på mina gissningar...

Comment

Peter Du får läsa på , men jag kan väl lika lite inom Dina ämnen.
            De frasiga nagelbanden är väl arbetsskador för stenslipare. Hela tiden i vatten, tennoxid och bortslipad stenmjöl.
            Föresten J_K så var det vackra saker som Du hittat. Malakitasken är en av mina favoriter.
            Charoit har jag slipat en del själv.
            Fotona är bra men .. som de säger i Lets Dance Du får jobba med reflexerna.
            Försök att sätta en mattskiva framför lampan. Jag vet inte om det hjälper men värt ett försök. Se bara till att det inte blir för varmt så mattskivan brinner upp
            mvh DG

Comment

Otroligt vackra saker, främst malakitasken. Toppen.

Comment

Ajaj, jo, jag vet, nagelbanden är ett helsike! Fingrarna överhuvudtaget faktiskt. Är allergisk mot en del hudkrämer så det är svårt att hitta någon bra, men jag behöver verkligen en för fingrarna köldspricker emellanåt också och det svider så in i bomben!

Reflexer är också ett problem, jag har faktiskt en hemtillverkad fotokåpa, men hade ingen plats att ställa den på nu så det blev som det blev. *det är rent ofattbart fullt med grejer i mitt rum just nu! inte så att jag klagar dock, hellre många grejor än ingen grej! * Hur var charoiten att slipa? Jag köpte en kula av charoit också som jag tänkte slajsa upp och göra cabbar av. Den kommer ju i många kvaliteter, skickar med en bild på en lite udda variant som jag inte kunde motstå att köpa, trots att färgen är tråkig. Har aldrig sett så rak och grov kristallbildning i charoit förut.

Den sista bilden är på en apatit som inte ser så mycket ut för världen, men det är en av mina roligare köp tycker jag ändå, eftersom den kommer ifrån staden där mässan var, Apatity!
                Bifogade filer

Comment

Jag trodde det kom av apati, som var det första jag tänkte på när jag såg den...

En annan metod för händerna är naturligt lanolin... Om man struntar i att tvätta håret så ofta så får man snart ett undergörande naturligt återfettningsmedel. Kroppseget och garanterat allergifritt! Räcker med ett par dar har jag märkt... Och så händerna igenom hela tiden!

Comment

Hm, är det där senare verkligen sant? ^^
                    I så fall ska jag pröva det, här uppe bör man ändå inte duscha alltför ofta när det är kallt om man vill behålla sitt skinn.

Comment

Charoiten kan ibland vara lite lömsk att slipa. Köpte en gång en bra skiva, men när jag skulle slipa den visade den sig innehålla en del mjuka mineral som gjorde att den i stort sett spaltade sig. Charoiten är ju inte ett enhetligt mineral utan innehåller en hel del mineral. Vilka kan jag inte på rak arm räkna upp nu. När materialet är bra så är stenen ganska lätt att slipa Viss försiktighet får väl iakttagas då den kan vara lite mjuk ibland. Tar polering bra.
                      Den Du visar upp är den rätt färg. Jag har inte sett den färgen förut. Är den brun. Kan den vara värmebehandlad eller är den naturlig.
                      Kul att se vad Du införskaffat.
                      mvh Lasse

Comment

Gör nu som Peter säger så får du behålla skinnet även på fingrarna
                        --eller hur det nu va.

Comment

Tror att den är naturlig, är brunmauve i färgen. Har köpt en hel del annat också, stuffer av astrofyllit, natrosilit, villiaumit och annat roligt, men min kamera har lagt av så jag skickade den på reparation tidigare idag. Dröjer nog några veckor innan jag kan ta fler bilder.

Comment

Astrofylliten är vacker men jag undrar går den att slipa. Jag har aldrig försökt.
                            Vet inte ens om jag har den i samlingen.
                            DG

Comment

Är den i bra kvalitet så går den utmärkt att slipa, såg flera fantastiskt fina exemplar på stenmässan i Göteborg för några år sedan. Inga nu när jag var i Ryssland dock.

Comment

Working...
                              X