Loppishandlaren hade köpt in den här brevpressen som att den var Kolmårdsmarmor enligt förre ägaren, men det stämmer väl inte? Någon som vet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Marmor?
Collapse
X
-
Nej, det stämmer inte. I Stockholm ligger det kolmårdsmarmor i varenda trapphus och vartenda fönster från 30-40-talet... Den har inte alls samma mängd av det vita och det gröna är inte så flisigt. Möjligen är det gröna små bitar av kolmårdsmarmor insprängt i något annat.
Vanliga mortlar som går åt det gröna hållet är i 99 fall av hundra i Kolmårdsmarmor...
Comment
-
Marmor är det nog och kanske till och med ändbiten av en kolmårdsmarmor, men det är troligare att den är utländsk. Italiensk förmodligen, med tanke på att den ser ut att ha lite ålder och vara välgjord. Vi har liknande kornighet i marmorn här uppe, men den går i grönt och laxrosa istället för vitt och grönt.
Comment
-
Jag var ute och letade efter min marmorskiva som liknar denna typ av marmor.
Men det var hopplöst att hitta något när det mesta är nersnöat. Det finns ett ordspråk som heter Det som göms osv. Den skivan som har dessa typiska gröna inslag har jag själv plockat vid Marmorbyn i Kolmården. Att Tingelings marmor kommer därifrån är ju inget bevis för det, men vad jag menar är att denna typ har funnits även där. Marmor kan uppträda i många typer.
mvh Lasse
Comment
-
Nu skall jag berätta vad jag vet (eller tror att jag vet) om Kolmårdsmarmor.
Kolmårdsmarmorn (Östergötlands landskapssten) är i stort sett unik. Den lär ëndast finnas här och på en plats i Italien. Brevpressen Tingeling visar tycker jag ser ut som en dålig spenatstuvning. Har aldrig sett någon sådan, men det säger egentligen inte så mycket. Förresten varför sitta här och skriva när ni kan gå in på www.marmorbruket.se . Under fliken inspiration finns ett antal marmorprov.
Comment
-
Länken visar bilden av vad jag trodde var kolmårdsmarmor, brevpressens sten har större flingor. Någon sorts marmor är det i allafall, mer går det kanske inte att klura ut. Har några korthållare i sten, för mig liknar det granit, men de kanske är lika svåra att avgöra vilken typ. Håller på med katalogisering av det som finns här hemma och då är det roligt att kunna skriva något annat än Sten i materialrutan.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
Comment