Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon här som borrar i sten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon här som borrar i sten?

Hej! Vet ni någon som har utrustning för att borra i sten? Jag är guldsmed/smyckekonstnär som skulle vilja borra i den engelska skiffer-liknande stenen jag har hittat. Men det var ju inte så lätt... Vanliga små spiralborr för smycketillverkning är precis för mjuka och slits även när jag borrar under kylning, diamantborr finns tydligen inte mindre än 0,75mm diameter (skulle helst inte vilja ha större hål än 0.5mm) och så vidare . Så om det finns någon här ute med kunskaper eller utrustning och hjälpsamt sinnelag eller, kanske till och med ett företag - jag tacksam för alla tips! / J

Hejsan, vad är( Engelska skifferliknande sten), man kan borra nässtan allt med vad som hellst, men det beror lite på materialet, MVH Eerik.

Comment

För att borra i sten bör man ha en ultraljudsborr för att kunna få bra hål utan att materielet spricker. Tyvärr så är dessa maskiner dyra. Höll på att köpa en en gång men priset avskräckte till slut.
      Man kan borra med ett litet tunt mässingsrör med en liten slits i. Visserligen svårt att få till den här slitsen på ett så litet rör. Sen sätter man upp detta röret i en borrmaskin på stativ och blandar kiselkarbid och vatten till en gröt och för på så att det är kiselkarbiden som borrar ett litet hål. Man måste vid ett så litet hål använda sig av finkornig kiselkarbid 600 eller 800 gissningsvis.
      Man får prova sig fram. Jag har inte borrat så små hål någon gång på detta sättet. Däremot har jag använt små tandläkarborrar med diamant men kommer inte ihåg hur pass grova de var men jag tror att de finaste var ca 1 mm
      DG

Comment

Bara en undran går det inte att använda slipstift typ dom till dremmel det finns ju diamantstift till den som är väldigt små. Vet inget om detta men det funkar ju bra i glas .Mvh

Comment

Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
          Bara en undran går det inte att använda slipstift typ dom till dremmel det finns ju diamantstift till den som är väldigt små. Vet inget om detta men det funkar ju bra i glas .Mvh
          Jag har använt Dremel med diamanttandläkarborrar. Jag hade turen att få ett reklamset med rätt många diamantborrar. Jag höll stenmaterielet mellan fingrarna och kylde ofta med vatten, Inte så väldigt högt varv. Dremels egna diamantborrar har jag inte testat. Det jag borrade i var hematitringar som jag gjorde örhängen av. (Jag har borrat mig i tummen en gång)
          DG

Comment

Ja kylningen är ju viktigt när man borrar i glas.Så jag förmodar att det är lika viktigt när det gäller stenmaterial. Brukar använda modellera och klämma till en ring runt borrstället sen är det bara att hälla ut och byta med jämna mellanrum. Jasså du borrade på fel ställe då LasseC inge trevligt alls.Mvh

Comment

Working...
            X